economie

Modebewuste vrouwen moeten V&D weer winst laten maken

Door Anne Vader - 08 mei 2015

Warenhuisketen V&D leed vorig jaar een verlies van 42 miljoen euro en stevende af op een faillissement, maar werd op de valreep gered. Vrijdagmorgen presenteerde de winkelketen een reeks nieuwe plannen, waarmee het bedrijf binnen twee jaar weer winstgevend moet zijn.

Elsevier.nl zet vijf punten uit de nieuwe strategie van V&D op een rij.

1. Assortiment

Het assortiment gaat op de schop. De rekken van V&D moeten vol hangen met eigen merken en andere merken ‘waarvoor je speciaal naar V&D komt’, zegt topman John van der Ent van de noodlijdende winkelketen. Kookgerei, serviesgoed en bestek verdwijnen volgend jaar uit de schappen. Voor de verkoop van keukengerei wil V&D onder meer het eigen restaurantmerk La Place gebruiken.

2. Focus op vrouwen

Vrouwen, dat is de doelgroep waar het warenhuis zich meer op gaat richten. V&D doet het naar eigen zeggen nog altijd goed op het gebied van heren- en kindermode. Maar bij dameskleding en lifestyle-artikelen heeft het de afgelopen jaren terrein verloren. Daarom gaat V&D de damescollecties vaker vernieuwen.

3. Slimmer inkopen

Ook een slimmere inkoop is onderdeel van de strategie om V&D uit de rode cijfers te helpen. De inkoop wordt voortaan minder centraal gestuurd en beter afgestemd op de regionale behoefte. In de Amsterdamse Kalverstraat zijn dat bijvoorbeeld souvenirs voor buitenlandse toeristen, in Groningen een fanshop van FC Groningen en in grote steden waar veel allochtonen komen producten voor het Suikerfeest. Bedrijfsleiders krijgen zo meer ruimte voor lokaal ondernemerschap, volgens Van der Ent.

4. Kostenbesparing

V&D gaat snijden in de loon- en huurkosten. Met veel verhuurders zijn inmiddels afspraken gemaakt over het verlagen van de huur voor de winkelpanden. Het concern wil ook korten op salarissen. Daarover is het bedrijf nog in een juridische strijd verwikkeld met de vakbonden.

5. Evenementen

Sinds eind april houdt V&D in vijftien filialen wekelijks evenementen die klanten naar de winkel moeten trekken. Dat gebeurt in samenwerking met tijdschriftenuitgeverij Sanoma. Zo organiseert het winkelketen een yoga-workshop, waarvoor lezers van het blad Margriet worden uitgenodigd. Op modegebied zal meer worden samengewerkt met fashionbloggers.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.