economie

Waarom elf Lionel Messi’s niet per se leiden tot een kampioenschap

Door Ralf Knegtmans - 01 mei 2015

De toekomst van search: van traditioneel parelvissen tot executive casting.

Twee headhunters vlogen samen naar een congres over hun vakgebied dat werd gehouden in de Zuid-Franse badplaats Cannes. De een was een oude rot in het vak die zojuist zijn bedrijf had verkocht. De ander een relatief jonge vakgenoot.

Om de deal te vieren, hadden ze voor de lunch afgesproken bij de Carlton Beach Club van het gelijknamige hotel, gelegen aan de bekende promenade La Croisette. Terwijl sproeiers in de dakpanelen van het restaurant zorgden voor een aangename verkoeling door een nevel van waterdamp, ontstond er een mooi gesprek over het vak.

‘Hoe was het om vroeger headhunter te zijn?’ vroeg de jongste van de twee. Terwijl hij even een stilte liet vallen, nipte hij aan zijn jus d’orange pressé.

‘Anders. Heel erg anders dan nu. Vroeger was een executive searcher iemand die zich begaf in de besloten en exclusieve wereld van de sociëteiten. De partners in die tijd waren gedistingeerde mannen met een senior voorkomen. Altijd onberispelijk gekleed.’

Parelvissers

Hij vervolgt: ‘Een geheimzinnig schriftje waarin de namen van topmanagers en alumni van prestigieuze business schools nauwgezet werden bijgehouden, behoorde tot de standaarduitrusting. We wilden tenslotte weten wie de goudhaantjes van die tijd waren, zodat we die desgewenst konden delen met onze beste cliënten.

‘We hielden niet van de term headhunter in die tijd. Hoewel de partners van de gerenommeerde kantoren zich meestal executive searcher noemden, gebruikte men bij mijn kantoor liever de titel parelvissers.’

Er verscheen een flauwe glimlach op het gelaat van de jonge partner. ‘Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen die jij verwacht in ons vakgebied?’ luidde de tegenvraag van de oudere man. De jonge headhunter boog zich voorover en haalde een laptop uit zijn tas.

Big Data

Met een geroutineerd gebaar startte hij een applicatie op. ‘Kijk, wij geloven niet dat het vinden van kandidaten in de toekomst het meest ingewikkelde zal zijn. Ik heb een mondiaal netwerk van vestigingen, maar daarnaast twee Big Data-teams die door middel van slimme zoeksleutels in staat zijn kandidaten waar ook ter wereld te op te sporen.’

‘Ze worden niet geleid door een headhunter, maar door iemand die destijds zitting had in het deeltjesversnellerteam van  CERN in Zwitserland. Zij zoeken kandidaten niet alleen via de traditionele social media, maar traceren ook wie de sprekers zijn op congressen en brengen in kaart wie de thought leaders zijn binnen een bepaald domein.

‘De kunst is vervolgens om niet alleen te weten wie de experts zijn, maar ook wie van hen de juiste leiderschapskills hebben in relatie tot een bepaalde situatie bij een specifieke klant.

‘Daar komen wij weer in beeld. We geloven niet dat het draait om het beste talent sec, maar zijn er steeds meer achtergekomen dat alles draait om een specifieke context. Wie past er met andere woorden bij die opdrachtgever, de daar aanwezige strategie en cultuur en niet onbelangrijk: bij de managers die daar al zitten?’

Betrouwbaar

‘Dat is toch niet echt nieuw,’ bromde de oude meester. ‘Nee, voor een deel is dat oude wijn in nieuwe zakken, maar wij screenen ze vervolgens niet alleen op competenties en IQ, zoals iedereen doet, maar brengen ook via een wetenschappelijk gefundeerde methode in kaart welke dominante drijfveren en persoonskenmerken ze bezitten.

‘Dat levert een betrouwbaarder profiel op en stelt je in staat om in te schatten hoe ze zich verhouden tot de mannen en vrouwen uit het bestaande senior management team. Je zoekt tenslotte een goed onderbouwde mix. Elf Lionel Messis leiden niet per definitie tot een kampioenschap.’

De jonge partner draaide nu zijn computer naar zijn collega. Op het scherm waren verschillende grafieken te zien. Op het dashboard met de belangrijkste HR-doelstellingen viel gedetailleerd af te lezen hoe het was gesteld met de diversiteitsinspanningen van de betreffende klant. Niet alleen in termen van leeftijd, geslacht en culturele achtergrond, maar ook qua persoonskenmerken.

‘Tegenwoordig noemen we dat meestal gewoon headhunting; al vind ik persoonlijk dat de term executive casting de lading beter dekt.’

Elsevier nummer 19, 9 mei 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.