economie

Zo moeten sportscholen weer consumentvriendelijk worden

Door Lennaert Lubberding - 28 mei 2015

Een vermaning van de Autoriteit Consument & Markt moet ervoor zorgen dat sportschoolketens weer eerlijk en consumentvriendelijk zijn.

Sportscholen spelen aan het begin van een jaar slim in op goede voornemens. Met acties lokken ze elk jaar weer duizenden nieuwe klanten naar de gym. Inschrijven is een peuleschil, uitschrijven is een stuk lastiger.

De Autoriteit Consument &  Markt (ACM) heeft twaalf landelijke sportschoolketens, met in totaal 330 vestigingen, nu opgedragen hun voorwaarden drastisch te herzien. Fitnesscentra moeten consumenten beter informeren over tarieven en hun rechten bij het aangaan en opzeggen van een abonnement.

Consumenten moeten in één oogopslag kunnen zien wat hun lidmaatschap kost. ‘Toeslagen zijn niet verboden, maar moeten wel duidelijk worden vermeld,’ zegt Frederique Hermie, woordvoerder van de ACM.

Abonnement

Ruim drie miljoen Nederlanders fitnessen. Of beter gezegd: ruim drie miljoen Nederlanders staan ingeschreven bij een sportschool. Wie ingeschreven staat, is in de praktijk niet altijd een even actieve sporter. Hermie: ‘Mensen staan ingeschreven, maar komen er om welke reden dan ook niet aan toe. Dan moet het ze vrij staan om ermee te stoppen. Nu was te vaak nog de gedachte: ik kom er niet meer vanaf.’

Eind 2011 werd de Wet Van Dam – naar PvdA-Kamerlid Martijn van Dam – in het leven geroepen. Volgens die wet mag een lidmaatschap van een sportschool, tijdschrift of internetprovider niet stilzwijgend worden verlengd en kan een consument zijn contract na het eerste jaar op elk moment opzeggen.

Hermie: ‘Wie een online-abonnement afsluit, hoeft maar een paar gegevens in te vullen om ergens aan vast te zitten. Volgens deze wet moet je binnen veertien dagen van een online- overeenkomst kunnen afzien.’

Eerder dit jaar paste Fit For Free zijn voorwaarden al aan, nadat het door de toezichthouder op de vingers was getikt. In de kleine lettertjes van de sportschoolketen stond dat sporters bij het afsluiten van een abonnement ook lid werden van een extra programma voor 2,95 euro per maand. Klanten die hun abonnement opzegden, maar hun ledenpasje niet inleverden, bleven betalen door dit zogeheten loyaliteitsprogramma.

Klachten

Bij de Consumentenbond kwamen honderden klachten binnen over het gehate pasjessysteem. ‘Naar aanleiding van de berichtgeving over Fit For Free kregen we ook klachten binnen van klanten van andere ketens,’ zegt Hermie. Het merendeel van de klachten ging over de transparantie van de tarieven, ingewikkelde opzegprocedures en de bedenktijd.

Kim Rainger, woordvoerder van brancheorganisatie erkende sport- en bewegingscentra Fit!vak, juicht de ACM-aanbevelingen toe. Fit!vak vertegenwoordigt 950 van de in totaal 1.650 fitnesscentra. ‘Het gros van de bedrijven die nu hun voorwaarden aanpassen, is niet bij ons aangesloten – juist omdat ze niet aan de door ons opgestelde kwaliteitseisen voldoen. Dit kan ze het zetje geven om nog eens naar het bedrijfs­model te kijken en dat te verbeteren.’

Eind 2011 stelde Fit!vak samen met de Consumentenbond en de Sociaal-Economische Raad algemene voorwaarden op voor de fitnessbranche. Rainger benadrukt dat de meeste sportscholen het keurig doen. ‘De meeste sportscholen zijn eenpitters, veelal in kleine gemeenten. Die hebben het in de regel goed voor elkaar.’

Sommige sportscholen hebben voorwaarden die aanmoedigen vaker te gaan sporten. Hoe vaker je bij keten Trainmore sport, hoe minder lidmaatschapsgeld je betaalt.

Zomer

Dat het nu vooral de grote ketens zijn die op de vingers worden getikt, betekent volgens Rainger niet dat die slecht beleid voeren. ‘Bij de grote sportschoolcentra kun je heel goedkoop sporten. Als kleine sportschool is het makkelijker om soepel met regels om te gaan. Een grote organisatie is minder flexibel. Ze moeten strakke regels opstellen, anders neemt de consument een loopje met ze. Die zijn vaak gewiekst genoeg om onder hun contract uit te komen.’

Dat de ACM nu met het bericht naar buiten komt, is geen toeval, zegt woordvoerder Hermie: ‘Zo vlak voor de zomer duiken veel mensen weer de gym in. Nu kunnen ze goed geïnformeerd kiezen voor een abonnement.’

Elsevier nummer 23, 6 juni 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.