economie

Zo voorkomt u dat een staking uw vakantie verpest

Door Michiel Dijkstra - 01 mei 2015

Stakingen komen vaak voor bij luchtvaartmaatschappijen. Vooral Frankrijk is berucht.

Het vakantieseizoen komt eraan. Het aantal vliegbewegingen op Schiphol klimt naar ruim 1.300 per dag in juli en augustus, en dat betekent dat de kans op vertraging toeneemt. Erger wordt het als vluchten worden geannuleerd, wat vooral gebeurt bij stakingen.

Wat dat betreft was 2014 een bewogen jaar, met de langdurige staking bij KLM-partner Air France in september en meerdere werkonderbrekingen bij Lufthansa. Ook in 2015 is de kans aanwezig dat uw vakantie door stakingen averij oploopt. Niet alleen bij vliegmaatschappijen, maar ook bij andere vervoerders.

Versoberen

De website easytravelreport.com brengt wereldwijd alle stakingen in kaart. Zo waarschuwt de site voor Frankrijk. De Franse luchtverkeersleidersvakbond ligt in de clinch met de overheid over het versoberen van de arbeidsvoorwaarden. De vakbond kondigde al aan het werk in mei neer te leggen, maar trok dat later in.

De site van Easy Travel Report ziet er niet uit, maar de mensen erachter zitten wel boven op het nieuws. De website maakte snel melding van de stakingen bij de Belgische spoorwegen eind april. De dreiging van een staking van Italiaanse luchtverkeersleiders (ja, die ook) wordt goed bijgehouden.

Op easytravelreport.com staat ook een lijst van shaky (wankele) vliegmaatschappijen die ‘onopgeloste geschillen’ met vakbonden hebben. De kans is best groot dat u in de zomer met een van die bedrijven vliegt. Zo staat Lufthansa erop, net als Air  France en (uiteraard) het kwakkelende Alitalia.

Schadevergoeding

Gezegd moet worden: het is niet altijd duidelijk waarom luchtvaartmaatschappijen shaky zijn. Maar het is altijd handig om de site te checken. Ook geeft easytravelreport.com een uitgebreid overzicht van alle stakingen in het verleden.

Bij vluchten binnen de Europese Unie hebben passagiers met meer dan drie uur vertraging recht op een schadevergoeding. Maar niet bij stakingen: die gelden als ‘buitengewone omstandigheden’ waar vliegmaatschappijen niets aan kunnen doen. Ze zijn dan wel verplicht om voor zaken als voedsel en onderdak te zorgen.

Elsevier nummer 19, 9 mei 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.