economie

Geef autodealers een vinger en ze nemen je hele hand

Door Ron Kosterman - 08 juni 2015

Ron Kosterman, economieredacteur van Elsevier, constateert dat een autodealer, omdat zijn schoorsteen ook moet roken, graag veel repareert.

Kent u dat onbehaaglijke gevoel? Dat er vaklui zijn die u van alles wijs kunnen maken. Garagisten bijvoorbeeld, die vertellen dat het ‘er niet best uitziet, meneer, en dat er toch echt wat moet gebeuren, meneer, om het niet nog erger te maken, meneer’.
U schrikt zich rot en gaat akkoord met herstelwerk voor een gepeperde rekening.

Dat had ik lang bij de jaarlijkse apk van mijn auto. Ik rijd mijn hele chauffeursleven een Frans merk. Bleu als ik was, liet ik de apk in het begin verrichten door een officiële dealer van dat merk en betaalde ik me na allerhande reparaties suf om weer een jaar goedgekeurd te kunnen rondrijden.

Totdat ik ‘een mannetje op de hoek’ vond met een heuse keuringslicentie van de Rijksdienst voor Wegverkeer die me meestal al voor een paar tientjes telkens een jaar vooruithielp.

Held

Dat mannetje stopte ermee en ik ging naar de KwikFit. Daar hebben ze banden, uitlaten en nog wat dingen, maar niet zoveel spullen dat ze van alles kunnen en willen repareren. Dat leek me wijs: geef mensen (of autodealers) een vinger en ze nemen je hele hand. Die KwikFit was mijn nieuwe ‘mannetje’. Nooit geëmmer, nooit hoge kosten. Ali, de bedrijfsleider, is een held.

Dit jaar moest ik naar de officiële dealer. Ik had wat dingen die ze alleen daar kunnen herstellen, dacht ik. Laat ik dat combineren met de apk; hoe erg kan het zijn?

Welnu: daar concludeerden ze dat ik voor 1.450 euro aan mijn auto moest verspijkeren. Zo moest de katalysator per se worden vervangen door een originele katalysator van het merk (kosten 675 euro), ‘anders zou het met de te hoge CO₂-uitstoot niet goed komen, meneer’.

Ik ging voor een second opinion naar de KwikFit. Die keurde mijn auto voor 43 euro en 95 cent voor weer een jaar goed. Scheelt een vakantie. Die had Ali me beloofd.

Elsevier nummer 24, 13 juni 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.