economie

Is een leaseauto rijden wel zo voordelig als het lijkt?

Door Sjors Hoevenaars - 05 juni 2015

Met aantrekkelijke ­prijzen proberen leasebedrijven ook de particulier in een leaseauto te krijgen. Is dat wel zo gunstig?

Lange tijd was de leaseauto voorbehouden aan de zakelijke rijder. Tegenwoordig richten leasemaatschappijen zich ook op de particuliere automobilist. Dit jaar bood zelfs Albert Heijn leaseauto’s aan. Weliswaar in samenwerking met een leasemaatschappij, maar de drempel voor de zogeheten private lease wordt zo wel lager.

Bij de meeste aanbieders kun je vanaf ongeveer 200 euro per maand een nieuwe auto leasen. Dat klinkt aantrekkelijk, zeker voor wie net weer een dure reparatie aan zijn auto moest laten doen. Maar wat is private lease en wat zijn de voor- en nadelen?

Als u een auto koopt, al dan niet met geleend geld, bent u eigenaar van de auto. Alle kosten en onkosten zijn voor uw rekening, behalve uiteraard kosten die onder de fabrieksgarantie vallen.

Bij private lease blijft de leasemaatschappij eigenaar van de auto. Als de leasetermijn, die varieert van één tot vijf jaar, is verlopen, levert u de auto weer in. Buiten het vaste maandbedrag en de brandstof hebt u tijdens de leaseperiode geen kosten. Onderhoud, reparaties, verzekering en wegenbelasting komen voor rekening van de leasemaatschappij.

Kilometerbundel

Een goede vergelijking tussen leasemaatschappijen onderling of tussen leasen en zelf kopen, is niet eenvoudig te maken, maar zeker zinvol. Er zijn nogal wat verschillen tussen de voorwaarden die de leasemaatschappijen hanteren.

Wegenbelasting en een inzittendenverzekering zijn bijvoorbeeld niet bij alle maatschappijen inbegrepen. Ook vervangend vervoer als de auto stuk is, is niet overal hetzelfde geregeld.

Een ander punt van aandacht  is de kilometerbundel. De lease wordt afgesloten op basis van een aantal kilometers per jaar. Wie meer rijdt, moet bijbetalen. Afhankelijk van het model kan dit oplopen tot  16 cent per kilometer. Soms wordt de jaarbundel teruggerekend naar een maximum per maand, of kwartaal. Zo kunt u op jaarbasis onder het maximum blijven terwijl u toch in een maand moet bijbetalen omdat u bijvoorbeeld op vakantie bent geweest.

Een allriskverzekering is inbegrepen bij de leaseprijs. Maar als u na de lease uw auto inlevert, wordt de auto gecontroleerd op schade. Wat niet als gebruiksschade wordt beschouwd, bijvoorbeeld schade aan de bekleding of het interieur, wordt u in rekening gebracht.

Kostbare zaak

Het grootste risico dat lease met zich meebrengt, is het voortijdig opzeggen van de overeenkomst. De vaste prijs wordt vooral mogelijk gemaakt door de zekerheid voor de leasemaatschappij dat er zo veel jaar wordt betaald.

Verlies van werk of overlijden kan voor u een dringende reden zijn om de overeenkomst eerder te willen opzeggen. Niet alle maatschappijen gaan daar even coulant mee om. In het ergste geval moet de volledige leaseperiode worden vergoed.

In plaats van een auto te leasen, kunt u er natuurlijk ook een kopen, nieuw of tweedehands. Maar een auto bezitten is eveneens een kostbare zaak: alle kosten zijn voor eigen rekening. Waardeverlies van uw auto, onderhoud en reparaties – u merkt niet elke maand dat u deze kosten hebt, maar u maakt ze wel.

Een Peugeot 208 van drie jaar oud met 30.000 kilometer op de teller kost u volgens de autokostenberekening van de ANWB 322 euro per maand, als u nog drie jaar 10.000 kilometer per jaar rijdt. Eenzelfde model Peugeot voor dat gebruik nieuw leasen, kan voor 353 euro per maand.

De ANWB gaat hierbij uit van gemiddelden en adviesprijzen, de leaseprijs is gebaseerd op het standaardmodel. In uw situatie kan de uitkomst dus anders zijn.

Het afgelopen jaar is het aantal private leasecontracten verdubbeld ten opzichte van 2013. De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) verwacht nog meer groei. Om dat te bevorderen, heeft de VNA in mei besloten om samen met onder meer de Consumentenbond transparantere voorwaarden voor private lease op te stellen. Tot die er zijn, zult u vooral zelf goed moeten onderzoeken wat voor u het voordeligst is.

Elsevier nummer 24, 13 juni 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.