economie

Wodkamerk met eigen appartement: zo verleid je consument

Door Fleuriëtte van de Velde - 01 juni 2015

Fleuriëtte van de Velde, economieredacteur van Elsevier, ziet in New York hoe een exclusief wodkamerk voet aan de grond tracht te krijgen

Consumenten stappen niet zomaar meer een winkel binnen om iets te kopen. Er moet iets te ‘beleven’ zijn, zoals marketeers dat noemen. De ondernemer die dat goed aanpakt, verleidt consumenten om te kopen.

Het Elyx House in New York is een nieuwe variant van zo’n experience. Het is een brand home, een huis dat om een product heen is gebouwd. Dat bestond nog niet. Het Elyx House is een appartement van bijna 500 vierkante meter groot in het ooit hippe maar nu luxueuze Meatpacking District in de Big Apple.

Tot vorige zomer woonde acteur Mickey Rourke (bekend van films als Sin City en The Wrestler) er, sinds dit voorjaar dient het om het Zweedse high end wodkamerk Absolut Elyx, onderdeel van het Franse drankconcern Pernod Ricard, te promoten. Het merk werd dit voorjaar op de Amerikaanse markt geïntroduceerd. Daar hoort dus een brand home bij.

Zweedse lounge

Barkeepers, restauranteigenaars, maar ook celebs worden hier uitgenodigd voor diners en privéfeestjes, vertelt de Zweed Jonas Tåhlin, CEO van Absolut Elyx, tijdens een bezoek van leden van het founders Carbon Network (fCN), een netwerkclub van Nederlanders ondernemers op handelsmissie in de Verenigde Staten.

Wie via de onopvallende buitendeur de lift instapt, arriveert boven in een luxueuze Zweed­se lounge. Houten plafondbalken, velours banken en vintage lampen dragen bij aan een sfeer die Tåhlin omschrijft als raw luxe. Er wordt, uiteraard, Zweedse wodka geschonken.

‘Amerikanen vinden het fantastisch,’ zegt Tåhlin, die met zijn blonde haar en blauwe ogen persoonlijk bijdraagt aan de Sweden experience. Celebs weten de deur naar de lift te vinden. Lady Gaga gaf er laatst een feestje, volgende week viert rapper Kanye West er zijn verjaardag. Als het goed gaat, komen er meer brand homes, mogelijk ook in Amsterdam.

Elsevier nummer 23, 6 juni 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.