economie

Dit moet u weten over de rode cijfers van Air France-KLM

Door Shari Deira - 24 juli 2015

De resultaten van Air France-KLM zijn in het tweede kwartaal verder verslechterd. Om het tij te keren, is het vooral belangrijk dat de Franse piloten snel akkoord gaan over de nodige bezuinigingen.

De omzet van het bedrijf liep de afgelopen maanden op met 3 procent tot 6,64 miljard euro, laat Air France-KLM weten.

Maar dat heeft de luchtvaartorganisatie vooral te danken aan het gunstige effect van de dure dollar. Die stuwde de opbrengsten op vluchten van en naar de Verenigde Staten. Als dat niet zo was geweest, zou de omzet met 4,5 procent zijn gedaald.

De sterke dollar had niet alleen positieve effecten. Per saldo had deze een drukkend effect op de winst. Het afgelopen kwartaal zakte de operationele winst met ruim eenvijfde naar 185 miljoen euro. Onder de streep kwam Air France-KLM 79 miljoen euro tekort, tegenover 11 miljoen euro een jaar eerder.

Maar wat zorgt ervoor dat het Air France-KLM onder druk blijft staan? Dit moet u weten over de teruglopende cijfers van Air France-KLM.

1. Ticketprijzen

Deze staan al geruime tijd onder druk van zware concurrentie. Luchtvaartmaatschappijen als Emirates, Etihad en Qatar Airways zijn steeds meer in trek bij frequent flyers. De Golfstaten steken veel geld in luchthavens en vliegmaatschappijen om zo het internationale bedrijfsleven aan te trekken. Mede daardoor bieden ze concurrerende ticketprijzen aan.

2. Franse piloten

Hoewel KLM onlangs nieuwe cao’s afsloot met het personeel, is Air France nog niet zover. Piloten, cabinepersoneel en grondpersoneel zien af van loonsverhoging en stemmen in met een productiviteitsstijging van 4 procent, meldt Het Financieele Dagblad. De pensioenleeftijd van piloten stijgt van 56 naar 58.

Het is de bedoeling dat onderhandelingen over de Franse cao’s in september zijn afgerond, maar het blijft een heet hangijzer, zegt Air France-KLM-bestuursvoorzitter Alexandre de Juniac in het persbericht. Een snel resultaat van de onderhandelingen is volgens De Juniac ‘essentieel om herstel van de resultaten op gang te krijgen’.

3. Overheadkosten

Ook hierop wordt bespaard. De Juniac laat weten dat de overheadkosten tussen nu en eind 2017 met 1,5 miljard euro omlaag moeten. Zo moet het leeuwendeel van de beoogde besparingen worden behaald.

4. Vracht

Het verlies van Air France-KLM zit hem vooral in het vrachtvervoer. In het tweede kwartaal behaalde de divisie cargo een negatief resultaat van 78 miljoen euro (141 miljoen euro in de eerste helft van het jaar).

Er is sprake van een aanzienlijke volumedaling: 295.000 ton vracht in het tweede kwartaal, een daling van 10,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Hoe dat komt? Volgens Air France-KLM heeft het alles te maken met de zwakke wereldhandel en structurele overcapaciteit in de markt voor luchtvaart.

5. Routes en investeringen

Om kosten te besparen, gaat Air France-KLM zoals eerder aangegeven verlieslatende routes schrappen en wacht de vliegmaatschappij met investeringen in onder meer nieuwe vliegtuigen. Ook het winterprogramma brengt het bedrijf verder terug dan gepland.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.