economie

Geen bereik: hoe BlackBerry de smartphone-strijd verloor

Door Nic Vrieselaar - 13 juli 2015

In tien jaar tijd heeft BlackBerry-producent RIM niet alleen de telefoonmarkt overhoopgegooid, maar is het er ook zelf weer uitgeduwd. Wat ging er mis in het bedrijf?

Toen Research in Motion (RIM) in 2003 zijn eerste smartphone introduceerde, de BlackBerry, zette het Canadese techbedrijf 277 miljoen euro om. Een hype later was RIM ’s werelds grootste smartphonemaker, met in 2011 een omzet van 18 miljard euro. Daar was afgelopen jaar was nog maar 3 miljard euro van over.

In tien jaar tijd heeft RIM niet alleen de telefoonmarkt overhoopgegooid, maar is het er ook zelf weer uitgeduwd. Wat ging er mis in het bedrijf?

Journalisten Jacquie McNish en Sean Silcoff vroegen het aan meer dan twintig ingewijden, ­onder wie de twee voormalige CEO’s die het bedrijf, met zijn tweeën, bijna twintig jaar lang runden. Het resultaat, Geen bereik, is een spannend verhaal over sluwe managerstrucs en ­geluk, zoals de omarming van BlackBerry door tv-ster Oprah Winfrey, hoogmoed en een spectaculaire opeenstapeling van verkeerde keuzes.

Elsevier nummer 29, 18 juli 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.