economie

Hoeveel hebben de boze Franse boeren de transportsector gekost?

Door Elif Isitman - 24 juli 2015

Het vervoer op de Franse snelwegen werd de laatste dagen ernstig verstoord door stakende boeren. De boeren zijn boos omdat ze vinden dat ze te weinig geld verdienen en vragen om meer subsidie.

Inmiddels zijn de meeste blokkeringen opgeheven. Het grootste knelpunt bevond zich bij Lyon. Vakantiegangers die op weg waren naar Zuid-Frankrijk stonden donderdag uren in de file rondom de Franse stad.

Concurrentie

De boeren zijn van mening dat ze te weinig verdienen ‘door oneerlijke concurrentie uit andere Europese landen’, en dit terwijl de Franse regering de landbouwsector al hevig subsidieert. Tijdens de protesten blokkeerden de boeren de wegen met mesthopen en hooibalen. Daarnaast stopten zij vrachtwagenchauffeurs die buitenlandse producten vervoerden, haalden hun laadruimte leeg en strooide met de producten over de snelweg.

Ook Nederlandse vrachtwagenchauffeurs waren slachtoffer van de acties van de boeren. Hoeveel hebben de acties van de boeren de transportsector in totaal gekost? Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) schat dat de vertragingen op de wegen naar Zuid-Frankrijk, de zogenoemde Autoroute du Soleil, per dag zo’n 4.1 miljoen euro aan extra kosten met zich mee hebben gebracht.

Landbouwproducten

Nederlandse wegtransporteurs maken dagelijks bijna 5000 ritten naar Frankrijk. Na Nederland, Duitsland en België is Frankrijk het land waar Nederlandse vrachtwagenchauffeurs het meeste rijden. Ruim een derde van de ritten is gewijd aan het vervoer van landbouwproducten, levende dieren en levensmiddelen, de producten waarom de Franse boeren strijden.

Vorig jaar maakten Nederlandse vrachtwagens 1.8 miljoen ritten in Frankrijk. De meeste producten worden daarbij naar de regio’s Nord-Pas-de-Calais en Île de France vervoerd. Ook de regio Rhône-Alpes, waar ook Lyon ligt, trekt relatief veel ritten.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.