economie

Crisis op de weg: ‘Bedrijven verliezen bijna miljoen per dag’

Door Tom Reijner - 03 augustus 2015

Nederlandse transportbedrijven die op Frankrijk en Groot-Brittannië rijden, komen in steeds grotere financiële problemen. De wegblokkades van Franse en Belgische boeren en de crisis in Calais kosten bedrijven bijna een miljoen per dag.

Transportverzekeraar TVM is bang voor faillissementen als de nijpende situatie nog langer aanhoudt, schrijft het AD. ‘De winstmarges in de transport zijn al laag door de crisis, deze klap kan voor bedrijven de doodsteek zijn,’ zegt woordvoerder van Transportverzekeraar TVM Jaap Stalenburg.

Wegblokkades

Eerder werd al bekend dat het oponthoud bij de Franse ingang van de Kanaaltunnel in Calais door vluchtelingen en gelukszoekers de Nederlandse transporteurs zo’n 500.00 euro per dag kost, blijkt uit berekeningen van verladersorganisatie EVO.

Bedrijven lijden vooral schade omdat de goederenstroom enorm vertraagt of omdat de Britse autoriteiten producten als bloemen of vleeswaren afkeuren nadat er vluchtelingen en gelukszoekers zijn aangetroffen in de laadruimte. Ook is er sprake van schade aan vrachtwagens.

Daarbovenop komen nog de tonnen aan schade per dag door wegblokkades van boze boeren in België en Frankrijk. ‘De schade door de perikelen op de wegen naar België, Frankrijk en Groot-Brittannië tikt op dagen dat er veel vertragingen zijn bijna de 1 miljoen euro aan,’ zegt EVO-woordvoerder Raymond Mens in de krant.

Urgentie

Transporteurs zijn boos op het kabinet, dat volgens hen ‘weinig besef van urgentie’ heeft. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Economische Zaken, PvdA) wil de crisis bespreken tijdens de Europese landbouwraad in september. TVM verwijt het kabinet een ‘laconieke, lakse houding’.

Het wordt tijd dat mensen als premier Mark Rutte (VVD) of minister en vicepremier Lodewijk Asscher(Sociale Zaken) zich ermee gaan bemoeien, klinkt het. Eerder zei Stalenburg al tegen elsevier.nl dat ook de Fransen veel meer moeten doen. Volgens de transportverzekeraar TVM doet Frankrijk veel te weinig om de chauffeurs te beschermen tegen de plunderaars.

‘Ik begrijp de motieven, ik snap dat er problemen zijn, maar we hebben het hier over plunderingen en bedreigingen. Dit is gewoon crimineel gedrag, piraterij misschien wel. De Franse autoriteiten moeten daarom alles doen om de vrachtwagenchauffeurs te beschermen. Zet desnoods het leger in,’ aldus Stalenburg.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.