economie

Imtech failliet verklaard: wat ging eraan vooraf?

Door Shari Deira - 11 augustus 2015

De rechtbank in Rotterdam heeft Imtech donderdag officieel failliet verklaard. Imtech vroeg dinsdag uitstel van betaling aan bij de rechtbank.

Volgens Imtech worden de onderdelen Marine en Nordic buiten de groep geplaatst met het oog op een gehele of gedeeltelijke verkoop van die divisies. Daardoor moeten 7300 van de ruim 22.000 banen behouden blijven.

Wat ging er vooraf aan het faillissement van het bedrijf? Elsevier.nl zet vijf vragen en antwoorden op een rij:

1. Waarom vroeg Imtech uitstel van betaling aan?

De surseance van betaling was het gevolg van de faillissementsaanvraag van Imtech Duitsland, vorige week donderdag. Imtech probeerde de afgelopen dagen een overeenkomst te bereiken over extra financiering, maar dat lukte niet. Het bedrijf uit Gouda had een nieuwe lening nodig van 75 miljoen euro.

Imtech schortte betalingen aan leveranciers en ondernemers op. Werknemers van het bedrijf mochten geen bestellingen meer doen van meer dan 10.000 euro en geen orders meer aannemen van meer dan 20.000 euro, meldde De Telegraaf maandag.

2. Wat zei Imtech zelf over deze stap?

De raad van bestuur en de raad van commissarissen zeggen dat het uitstel van betaling onvermijdelijk was.

‘Het is zeer teleurstellend dat na alle inspanningen het niet mogelijk is gebleken om deze situatie te voorkomen. Door uitstel van betaling aan te vragen, kunnen we de kans vergroten dat aanzienlijke delen van Imtech door kunnen gaan in het belang van alle belanghebbenden en in het bijzonder onze werknemers,’ zeggen bestuursvoorzitter Gerard van der Aast en president-commissaris Frans Cremers in een verklaring.

3. Wat zijn de gevolgen voor Imtech op de beurs?

Vanwege alle onrust rond Imtech verloor het bedrijf vorige week ruim driekwart van zijn beurswaarde toen bekend werd dat de financiers niet akkoord wilden gaan met een nieuwe lening.

Maandag zakte het aandeel Imtech met 40 procent tot 0,43 euro. Beursbedrijf Euronext en beurswaakhond AFM melden dat de handel in het aandeel Imtech dinsdag gewoon zal doorgaan.

4. Hoe kan het zo slecht gaan met Imtech?

Imtech werd jarenlang door beleggers gezien als beurslieveling, maar daar kwam begin 2013 verandering in. Het bedrijf had hoge schulden en er waren berichten over omvangrijke fraude in Polen.

Behalve in Polen, waren er ook grote problemen in Duitsland, bleek uit onderzoek van het bedrijf zelf. Imtech probeerde schoonschip te maken, maar dat proces liep moeizaam.

Door de aanhoudende verliezen moest Imtech Duitsland zijn buffers verhogen, maar het geld daarvoor ontbrak. Voor de Duitse tak werd daarom donderdag faillissement aangevraagd.

5. Heeft de situatie gevolgen voor projecten van Imtech?

Het is nog te vroeg om die vraag te beantwoorden. Imtech is betrokken bij bijvoorbeeld de Nood-Zuidlijn in Amsterdam. Het zou kunnen dat de financiële problemen leiden tot extra vertraging en hogere kosten, vreest het Amsterdamse raadslid Bart Vink (D66). Imtech is verantwoordelijk voor de liften en roltrappen van de nieuwe metrolijn.

Imtech Duitsland werkt ondanks de faillissementsaanvraag gewoon door aan de nieuwe luchthaven Berlin Brandenburg Airport, zo liet de curator maandag weten. Het bedrijf voert daar belangrijke installatiewerkzaamheden uit.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.