economie

Waarom benzineprijs niet zo hard daalt als de olieprijs

Door Shari Deira - 10 augustus 2015

De prijs van ruwe olie is in juli opnieuw gedaald, maar dat vertaalt zich niet in een lagere benzineprijs. Vorige maand kostte benzine gemiddeld 1,66 euro per liter.

Een vat ruwe olie was in dollars bijna de helft goedkoper in juli, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag. De benzineprijs daalde met 5,1 procent minder hard.

Belasting

Hoe komt het dat de benzineprijs minder hard daalt? Dat heeft vooral te maken met het vaste bedrag aan accijns dat automobilisten betalen. Ook de zwakke euro speelt een rol en wordt de prijsontwikkeling van benzine mede bepaald door ontwikkeling van de kosten en de marges, meldt het CBS.

De prijs voor een liter Euro95 bestond in juli voor 63,9 procent uit belasting. Verder is er een kleinere voorraadheffing, een vast bedrag per liter benzine waardoor de prijs minder kan meebewegen met de olieprijs. Over de prijs per liter, inclusief accijns en voorraadheffing, wordt btw geheven.

Van de 1,66 euro die automobilisten voor een liter Euro95 betalen, is 1,06 euro belasting. De rest van het bedrag bestaat uit onder meer de kosten voor ruwe olie, productiekosten, distributiekosten en de marge die marktpartijen hanteren.

Benzinepomp

Zoals gezegd heeft ook de zwakke stand van de euro ermee te maken. In juli 2014 kreeg je voor 1 euro nog 1,35 dollar, een jaar later is dat nog maar 1,10 dollar. Een vat olie kost in dollars 47,5 procent minder dan een jaar geleden, in euro’s is die prijsdaling 35,3 procent.

Maar automobilisten moeten goed opletten waar zij tanken. Bemande benzinepompen aan de snelweg zijn gemiddeld duurder dan onbemande pompen.

De prijzen in onbemande pompen, waren in juli gemiddeld 11 cent lager dan bij een bemand tankstation aan de snelweg. En bij een lokale bemande pomp is de prijs gemiddeld 7 cent per liter lager dan aan de snelweg.

De lage olieprijzen pakken voor Shell minder goed uit. Het olie- en gasconcern maakte eind vorige maand bekend 6.500 banen te schrappen en de kapitaalinvesteringen verder terug te brengen. Belangrijkste reden: de ‘uitdagende tijden’ in de olie-industrie.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.