economie

Zo boek je voor een prikkie een businessclass vliegticket

Door Michiel Dijkstra - 07 augustus 2015

Amerikaanse hobbyisten vonden uit hoe je voor zeer weinig geld vliegtickets kunt boeken, zelfs businessclass. Zo kunt u dat ook.

Eind juli stond in het Amerikaanse tijdschrift Rolling Stone het verhaal van Ben Schlappig, een man van 25 die al een jaar in vliegtuigen en op vliegvelden woont. Hij vliegt non-stop de wereld over, verblijft in de duurste lounges op luchthavens, vliegt altijd eerste klas, en het mooiste is: hij betaalt bijna niets.

Hoe hij dat doet? Schlappig is de bekendste beoefenaar van The Hobby, zoals het wordt genoemd: de kunst om tegen zo laag mogelijke kosten te vliegen, door slim gebruik te maken van loyaliteitsprogramma’s van luchtvaartmaatschappijen. Denk aan Flying Blue van KLM.

Slimmeriken

Met zulke programma’s binden maatschappijen de voor hen lucratieve veelvliegers aan zich, maar slimmeriken hebben ontdekt hoe ze de regels in hun voordeel kunnen ombuigen.

Dat loont namelijk: met gespaarde miles – de valuta’s van zulke programma’s – zijn gratis vluchten te boeken. Er zijn extraatjes. Silver-deelnemers in het Flying Blue-programma krijgen voorrang bij de douane op Schiphol en worden eerder geüpgraded naar een betere stoel als het vliegtuig overboekt is.

Daarvoor moet je wel vliegkilometers maken. Traditioneel verdien je met elke gevlogen mijl één mile. Dé truc om goedkoop miles te krijgen is de zogeheten mileage run.

Valentijn Kuperus (25), een Nederlandse beoefenaar van The Hobby, geeft een voorbeeld: ‘Een paar jaar geleden boekte ik een vlucht van Madrid naar Parijs. Heen vloog ik om via Singapore, terug via Sydney. Op elke bestemming had ik een dagje om kort de stad te bekijken.

‘Dat kostte minder dan 300 euro, maar het leverde genoeg miles op voor een gratis eersteklasticket bij Etihad Airways.’ Luxer kan je het volgens hem in de lucht niet krijgen: ‘Je hebt zowat een eigen appartement aan boord.’

Serieuze zaak

Goedkope mileage runs vinden is een hele kunst. De fanatiekste Hobbyisten gebruiken speciale software om de beste te vinden en delen deze op internetfora zoals flyertalk.com of het Nederlandse ikvliegveel.com. Op deze websites worden ook gewone vluchten gedeeld die interessant zijn voor de gewone reiziger.

Mileage runs zijn een serieuze zaak. Kuperus zit honderd tot honderdvijftig maal per jaar in het vliegtuig. Vervelend vindt hij het niet: ‘Ik ben nog student, dus ik heb de tijd. Aan boord studeer ik, of kijk ik films.’

Wat het comfortabeler maakt: hij heeft op zo ongeveer elk vliegveld ter wereld toegang tot de eersteklaslounge. Hij is platinum­deelnemer (het hoogste niveau) bij drie verschillende vliegmaatschappijen en kan daardoor ook gebruikmaken van de lounges van maatschappijen die in dezelfde luchtvaartalliantie zitten. Zo zit KLM met negentien andere maatschappijen in SkyTeam.

Ook voor wie niet dagen de tijd heeft voor mileage runs, kunnen miles-programma’s lonen. ‘Als je voor het hele gezin een vliegreis boekt, bouw je zomaar genoeg miles op voor een retourtje Londen,’ zegt Kuperus. ‘Dat is zonde om te laten liggen.’

Wedloop

Hij raadt aan om kritisch te kijken binnen welke al­liantie en bij welke maatschappij je begint met sparen. Hij is geen fan van Flying Blue: ‘Als je bij KLM een zo goedkoop mogelijke vlucht boekt – economy class, zonder de mogelijkheid de datum te verzetten – krijg je maar een kwart van de miles die het toestel vliegt. Zo kun je nooit veel sparen met goedkope vluchten.’

Bij Delta Airlines, dat ook in SkyTeam zit, kreeg je tot 1 januari voor een vergelijkbare vlucht wél 100 procent, vertelt Kuperus. Dus wat Hobbyisten deden: als ze bij KLM vluchten boekten, gaven ze hun loyaliteitskaart Delta Airlines op. Met de vele miles die ze zo verdienden, boekten ze weer gratis vluchten bij KLM.

Dit werkt dus niet meer. Luchtvaartmaatschappijen stappen steeds meer af van het één-mijlvoor-één-mijlprincipe: het wordt te duur, vooral door slimme Hobbyisten. Al jaren is er een wedloop gaande tussen vliegmaatschappijen en de mensen die proberen de regels van de loyaliteitsprogramma’s naar hun hand te zetten.

De laatsten moeten steeds weer nieuwe strategieën verzinnen. Tot nu toe lukt dat.

Elsevier nummer 33, 15 augustus 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.