economie

‘Bedrijven blijven achter bij consument qua software’

Door Nic Vrieselaar - 24 september 2015

José Duarte (48) is sinds 2013 de baas van softwaremaker Unit4 en hoopt te groeien met bedrijfssoftware die gebruiksvriendelijker is. Hij is op zoek naar ‘Google-eenvoud’.

‘Vroeger was de werkvloer de frontlinie van innovatie op het gebied van informatietechnologie,’ zegt José Duarte, CEO van bedrijfssoftwaremaker Unit4. ‘Mainframes, de eerste desktopcomputers, laptops: alles werd ontwikkeld voor toepassingen in het bedrijfsleven, of voor defensie.’
Daarvan lijkt tegenwoordig amper nog sprake: in veel kantoortuinen zijn logge computers te vinden met onhandige software die bleek afsteken bij de gebruiksvriendelijke smart­phones en tablets die werknemers buiten werktijd gebruiken.

‘Consumenten zitten sinds een jaar of vijf op de eerste rij bij lanceringen van de nieuwste gadgets en laatste software. Bedrijven blijven achter.’

Eiffeltoren

De montere Portugees kwam in 2013 bij Unit4. Met een omzet van 525 miljoen euro in 2014 is Unit4 wereldwijd een van de grootste makers van software voor bedrijven, overheden en andere organisaties,  zoals de stad Stockholm en de Britse Cambridge University. Duarte werkte hiervoor bij de Duitse concurrent SAP, die met een omzet van 27 miljard euro flink groter is.

‘Voordat ik het doorhad, werkte ik daar al twintig jaar. Uiteindelijk als baas van de wereldwijde consultancy-tak, op dat moment een bedrijfsonderdeel met een omzet van zo’n 10 miljard euro. En toen had ik geen lol meer. Ik was een slaaf met gouden kettingen. Ik had een enorm kantoor met uitzicht op de Eiffeltoren, een tweede kantoor in Berlijn, maar als ik ’s ochtends bij het scheren in de spiegel keek, zag ik geen gelukkige vent.  Ik was 43, 44. Nog niet klaar om me te ­settelen. Dan kun je stoppen met scheren, of op zoek gaan naar iets anders.’

Hij deed het laatste, en koos eerst voor een sabbatical van een jaar, waarin hij onder meer kooklessen nam in Parijs en in contact kwam met Chris ­Ouwinga, oprichter van Unit4 en destijds de CEO. ‘Hij nodigde me uit om bij Unit4 aan de slag te gaan, na veel gesprekken over hoe we beiden de toekomst van de markt voor bedrijfssoftware zagen. Eerst in 2013 als mede-CEO, vanaf 2014 als enige CEO.’

Automatiseren

Die toekomst is volgens Duarte inzetten op software op de werkvloer die wél gebruiksvriendelijk is. ‘Google-eenvoud,’ noemt hij het. Voor Unit4 is die strategie des te belangrijker, omdat de klanten van het bedrijf voornamelijk uit de dienstverlenende sector komen.

Als voorbeeld geeft hij consultants, die – vaak met gezonde tegenzin – aan het einde van de week hun kosten moeten declareren en in een computersysteem moeten aangeven voor welke klanten ze die week hebben gewerkt, en hoelang.

Stel nu dat je iemands smartphone gebruikt om die kleine, maar tijdrovende taken te automatiseren, aldus Duarte.

‘Vlieg je als consultant van Amsterdam naar een klant in Londen, dan weet het systeem dankzij het gps-signaal wanneer je landt, en ziet het dat je van de luchthaven een taxi naar een hotel in het centrum pakt. Door te communiceren met je agenda weet het systeem bovendien voor welke klant je de reis maakt. Van alle bonnetjes maak je een foto met je telefoon.  Loop je de volgende middag weg uit het kantoor van de klant, dan krijg je een berichtje met de vraag of het klopt dat je drie uur bij de klant was en dat je daarvoor x-aantal kosten hebt gemaakt. Je hoeft alleen maar op “ja” of “nee” te drukken.’

Duarte geeft toe dat een systeem dat precies weet wanneer zijn gebruikers waar zijn, in eerste instantie wrevel kan opwekken. ‘Het is de taak van werkgevers en werknemers om goed af te spreken wanneer het systeem wel, en wanneer het niet wordt gebruikt.’ Hij verwacht dat bedrijfssoftware die is geïnspireerd door het gemak van consumentenelektronica, op den duur juist bevrijdend werkt. ‘Je houdt meer tijd over voor je normale werk of om op vrijdagavond naar de kroeg te gaan. Dat lijkt me spannender dan de bonnetjes van afgelopen week scannen.’

Platformen

Een andere taak waarvoor Duarte staat, is de merkbekendheid van Unit4 te vergroten. Het bedrijf is in de dertig jaar sinds zijn oprichting hard gegroeid, mede door overnames.

Zo kocht het in 2008 de Britse accountantssoftwaremaker CODA. Deze zomer nam het Three Rivers Systems over, een Amerikaans bedrijf dat systemen ontwikkelt waarmee universiteiten het reilen en zeilen van hun studenten kunnen beheren.

Door die overnames is Unit4 een mengelmoes van merken en applicaties geworden. ‘We richten ons op een vereenvoudiging van de merken. Unit4 als hoofdmerk met daaronder verschillende producten.’

Duarte streeft ook naar een verdere integratie van de diverse applicaties. ‘Het was, en is, helaas nog weleens zo dat twee producten die allebei uit de stal van Unit4 kwamen, toch aanvoelden als twee verschillende platformen.

‘We zijn bezig een soort centraal platform te maken, het “Unit4 People Platform”, waar de verschillende systemen in samenkomen. Dat zorgt ervoor dat data tussen de applicaties soepel heen en weer gaan. En we bouwen aan één herkenbare interface. Maar eerlijk is eerlijk: dat vergt tijd, en mankracht. We zoeken daarom nu vierhonderd mensen voor de ontwikkel-afdeling.’

Elsevier nummer 40, 3 oktober 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.