economie

Fraude met Volkswagens ook in Europa, zegt Duitse minister

Door Tom Reijner - 24 september 2015

Het sjoemelen met diesels van Volkswagens is niet alleen beperkt gebleven tot de Verenigde Staten. De fraude met de uitstootcijfers had ook plaats bij wagens die in Europa zijn verkocht.

Om hoeveel auto’s het precies gaat, is nog onbekend, zegt de Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt donderdag. Het is de verwachting dat daar de komende dagen meer duidelijkheid over komt.

Boete

Duitsland heeft besloten om steekproefsgewijs dieselauto’s te controleren om te zien of alles wel in de haak is, vertelt de minister. Daarbij komen ook voertuigen van andere fabrikanten dan Volkswagen aan bod.

Het autoconcern erkent inmiddels ruiterlijk dat zo’n 11 miljoen dieselauto’s wereldwijd zijn uitgerust met speciale computerprogramma’s. die ervoor zorgen dat de uitstootcijfers van diesel tijdens laboratoriumtest lager uitvallen dan in het dagelijks gebruik. Het gaat hier om omvangrijke zwendel die niet zonder gevolgen blijft.

Woensdag stapte de bekritiseerde Volkswagen-ceo Martin Winterkorn op. Het bedrijf hangt in de Verenigde Staten, waar de fraude is geopenbaard door milieudienst EPA, een boete boven het hoofd die kan oplopen tot wel 16 miljard euro.

Groot risico

Duitsland kijkt bezorgd naar het zich uitdijende schandaal rond het Volkswagen-concern. Media in het land raken niet uitgepraat over de ‘pijnlijke’ kwestie. Duitse economen, analisten en ondernemers waarschuwen voor de gevolgen.

‘Plotseling is Volkswagen een groter risico geworden voor de Duitse economie dan de Duitse crisis,’ zegt ING-hoofdeconoom Carsten Brzeski tegen persbureau Reuters. Want ‘als de verkoop in Noord-Amerika de komende maanden instort, dan heeft dit niet alleen gevolgen voor het bedrijf zelf maar ook voor de hele Duitse economie’, aldus Brzeski.

Domino-effect

Volkswagen behoort tot de grootste autobedrijven van Duitsland, en is tevens een van de grootste werkgevers: het concern is in het thuisland goed voor meer dan 270.000 banen. De Duitse regering is bang voor een domino-effect waarbij ook andere autobedrijven als BMW kunnen worden aangetast.

Een aantal analisten spreekt dat overigens tegen. Zij zeggen dat de gevolgen voor andere bedrijven in de branche wel mee zullen vallen. ‘Dit schandaal is zeker geen kleinigheid”, zegt Michael Huether, hoofd van het Duitse economische instituut IW. ‘De Duitse economie is geraakt in het hart.’ Maar ook daar wordt weer verschillend over gedacht. ‘Er komt echt geen recessie vanwege slechts een bedrijf,’ zegt Jörg Krämer van de Commerzbank tegen Reuters.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.