economie

Is ex-CEO Volkswagen de pineut? Duitse justitie start onderzoek

Door Tom Reijner - 28 september 2015

Martin Winterkorn bood zijn excuses aan, stapte op, maar is nog altijd niet uit de problemen. De Duitse justitie begint een strafrechtelijk onderzoek naar hem, en het Volkswagen-concern.

Helemaal weg ging hij niet, topman Winterkorn, nadat bekend werd op welke schaal Volkswagen met diesels knoeide. Hoewel hij aangaf de weg vrij te willen maken voor veranderingen, zei hij aan te willen blijven als baas van Porsche.

Het Duitse blad Der Spiegel wist wel waarom: op die manier had hij nog altijd een meerderheidsbelang van 50,7 procent in het autobedrijf.  Hij claimt niets te weten van de uitgebreide fraude, en er dus ook niets mee van doen te hebben.

Milieutest

Maar de Duitse justitie neemt daar geen genoegen mee, en begint een onderzoek naar mogelijke fraude door Volkswagen.  Ook de rol van Winterkorn in het dieselschandaal wordt onder de loep genomen, meldt de openbare aanklager in Braunschweig maandag. Was de top van het machtige autoconcern – de grootste ter wereld – bekend met wat er in de Verenigde Staten gebeurde?

Daar onthulde milieudienst EPA de zwendel. Volkswagen erkende daarna dat zo’n 11 miljoen dieselauto’s wereldwijd zijn uitgerust met speciale software.

Die is alert is op een groot verschil in draaisnelheid van voor- en de achterwielen. Dat wijst erop dat de auto, voor een milieutest, op een rollerbank staat. Door de software geven de dieselauto’s een andere waarde aan voor de uitstoot van stikstofoxide dan op de weg.

‘Verdachte’ wagens

Europa blijft niet buiten schot, want de fraude met uitstootcijfers had ook plaats bij wagens die hier zijn verkocht, zei de Duitse regering vorige week.

Zwitserland kwam al met een forse maatregel op de proppen: de rijksverkeersdienst in het Alpenland geeft vanaf vandaag geen vergunning meer af voor diesels van Volkswagens waarmee zou zijn gesjoemeld. ‘Verdachte’ wagens mogen voorlopig niet meer de weg op, aldus een woordvoerder.

Dealers van merken van de Volkswagen-groep (bestaande uit Volkswagen, Audi, Skoda, Seat) komen vanmiddag bij elkaar met importeur Pon om te praten over de gevolgen van het schandaal voor Nederland, meldt de NOS.

Claims

De Nederlandse organisatie Audiclaim wil internationaal massaclaims gaan indienen namens gedupeerde bezitters van Audi’s, Volkswagens, Skoda’s en Seats. Het gaat niet om het dieselschandaal dat vorige week aan het licht kwam, maar om een eerder geconstateerde productie- en montagefout in bepaalde modellen.

Onderzoek van de stichting wijst uit dat de Volkswagen-groep wereldwijd tienduizenden auto’s op de markt gebracht met verkeerde zuigers. Hierdoor wordt het olieverbruik van de wagens heel hoog en dat kan weer zorgen voor slijtage en schade aan de motor.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.