economie

Noodlijdende warenhuizen kapen topmensen bij elkaar weg

Door Floortje Gunst - 07 september 2015

De noodlijdende warenhuizen V&D, Blokker en HEMA kapen topmensen bij elkaar weg. Vraag is of de directiewissels de ketens gaan redden.

Het is druk op de transfermarkt. Meerdere directie­leden van V&D, HEMA en Blokker stapten afgelopen maanden over van de ene winkelketen naar de andere. Of dit gouden wissels zijn die de winkels van de ondergang kunnen redden, zal moeten blijken.

De meest recente wissel is die van Rob Heesen, oud-inkoop­directeur van HEMA. Heesen wordt per 1 oktober algemeen directeur van Blokker. Diezelfde dag zal Adriana Hoppenbrouwer voor het eerst als marketingdirecteur aanschuiven aan de directietafel van HEMA. Hiervoor bekleedde zij die functie bij V&D en Hunkemöller.

Eerder dit jaar kaapten HEMA en V&D de CEO weg bij respectievelijk de Australische supermarktketen Woolworths en winkelketen Etam Groep.

De vraag is of de sterspelers er bij de concurrent wel in zullen slagen om consumenten terug naar de winkel te krijgen. De klassieke warenhuizen hebben stuk voor stuk te kampen met dalende omzetten. Consumenten kopen steeds minder in de winkel. V&D dreigde begin dit jaar failliet te gaan en probeert nu het tij te keren door een forse reorganisatie. Vorige week maakte het bedrijf bekend dat driehonderd medewerkers hun baan verliezen.

Noodplan

In 2014 zijn er drie HEMA-winkels gesloten en ook bij Blokker dalen de omzetten in de winkels. De huishoudwinkel kondigde begin dit jaar een reorganisatie aan waarbij bijna vierhonderd mensen hun baan verliezen. De drie ketens experimenteren met nieuwe assortimenten en online­activiteiten.

Blokker opende vorig jaar dertien pilotwinkels, onder meer in Amsterdam en Eindhoven. Nieuw in het assortiment is onder meer de collectie bakartikelen Rudolph’s Bakery die 24Kitchen-chef Rudolph van Veen ontwikkelde.

Onderdeel van het noodplan van de warenhuizen lijkt dus ook het aantrekken van nieuwe directieleden. ‘Het rommelt al een aantal jaar in de directie van veel retailbedrijven,’ zegt retaildeskundige Rupert Parker Brady (48). Winkelketens zouden volgens hem op zoek moeten naar een nieuw type leider. ‘Iemand die snapt dat het niet langer gaat om het openen van zo veel mogelijk vestigingen, maar die een sterk merk kan neerzetten met winkels en online-activiteiten.’

Heesen, de nieuwe CEO van Blokker, behoort volgens de retaildeskundige tot de generatie leidinggevenden voor wie de wisselwerking tussen fysieke winkels en webwinkels vanzelfsprekend is. Parker Brady: ‘Hij zou er wel eens in kunnen slagen de slag naar online te maken.’ Blokker Holding wil een ‘onlinetopspeler’ worden en hoopt in 2017 300 miljoen euro aan online-omzet te halen.

‘De winkelketens hebben een nieuw soort manager nodig,’ zegt ook Etchica Voorn (52), oprichter van Talentroom, een platform voor retailers. ‘Mensen die met een andere blik naar de wereld durven kijken.’ Voorn betwijfelt of de bekende gezichten binnen de klassieke retailwereld vernieuwing zullen brengen.

‘Er is veel meer kruisbestuiving nodig. Laat iemand uit andere branches zoals de advocatuur of de gezondheidszorg maar eens een tijdje rond­lopen in de top van V&D;  daar komen verrassende dingen uit.’

Expansie

Met de keuze van HEMA voor topman Tjeerd Jegen toont het warenhuis zijn ambitie om internationaal uit te breiden. Inmiddels heeft het ruim 150 winkels in het buitenland. En het bedrijf gaat onverdroten door met de buitenlandse expansie. Begin september opende HEMA in Frankrijk zijn veertigste winkel.

Jegen werkte de afgelopen vijftien jaar in het buitenland bij onder meer Woolworths, de Engelse supermarktketen Tesco en Ahold. Voorn: ‘Jegen heeft internationale allure. Hij durft buiten de landsgrenzen te kijken. Dat is essen­tieel. Je moet als leider niet reactief zijn, maar proactief kunnen inspelen op veranderingen in de markt.’

HEMA zet bovendien sterker in op food. Naast de iconische rookworst zijn steeds meer biologische producten te krijgen in het warenhuis. Voorn: ‘Jegen komt uit de grote food-wereld. Hij kan hierin iets betekenen.’

V&D haalde met John van der Ent een harde strateeg binnen. Bij de Etam Groep leidde hij twee ingrijpende reorganisaties en zette zwaar in op digitale activiteiten. Tevergeefs. Kort na zijn vertrek ging het bedrijf failliet. Het moet blijken of Van der Ent er bij V&D wel in slaagt de winkels open te houden. Parker Brady: ‘Hij is er in elk geval in geslaagd tijd te winnen.’

De directie van V&D – die intussen meer dan gehalveerd is – heeft van eigenaar Sun Capital vier jaar de tijd gekregen om het bedrijf weer gezond te maken.

Komende tijd zullen de sterspelers hun marktwaarde moeten bewijzen.

Elsevier nummer 37, 12 september 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.