economie

‘Vrijwel hele Europese industrie sjoemelt met dieselauto’s’

Door Emile Kossen - 25 september 2015

Dieselauto’s van vrijwel alle grote Europese automerken blijken veel vervuilender dan gedacht. Tests zouden op grote schaal worden gemanipuleerd, waardoor dieselauto’s op de weg heel andere resultaten behalen dan in het laboratorium.

Dat blijkt uit verschillende steekproeven die zijn verzameld door het Europese onderzoeksinstituut Transport and Environment, waarover de Volkskrant schrijft. Onder andere de BWM X3, Opel Zafira en Audi A8 hebben de verplichte EU-testen weliswaar doorstaan, maar stoten in werkelijkheid tien tot 21 keer meer kankerverwekkende stoffen uit dan eigenlijk is toegestaan.

Manipuleren

De autofabrikanten manipuleren de uitkomsten van de tests door gebruik te maken van gaten in de EU-regelgeving. Fabrikanten mogen in Europa zelf bepalen welke instituten de onderzoeken uitvoeren. In Amerika controleren toezichthouders van de overheid de uitstoot van auto’s.

Bovendien kunnen ze bij tests creatief te werk gaan. Zo mag alle apparatuur aan boord worden uitgeschakeld en kunnen naden worden afgeplakt om de luchtweerstand te verminderen.

In sommige gevallen zouden nieuwe diesels in werkelijkheid zo vervuilend zijn, dat ze de binnenstad van Utrecht officieel niet eens in mogen. Daar zijn sinds dit jaar dieselauto’s van voor 2001 niet meer toegestaan, omdat die te veel schadelijke gassen zouden uitstoten.

EU-lobby

Hoewel landen als Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië snel na de uitbraak van het Volkswagen-schandaal in koor riepen om wereldwijd onderzoek naar de auto-industrie, blijkt uit documenten die de Britse krant The Guardian heeft ingezien dat deze landen achter de schermen de regels juist zo soepel mogelijk proberen te houden.

Er zou zijn gelobbyd om delen van een uitstoottest die stamt uit 1970 te behouden. Ook stelde Duitsland voor dat autofabrikanten in de toekomst het verwachte CO2-verbruik stelselmatig met 4 procent mogen verlagen.

Het gesjoemel met dieselauto’s kwam het eerst naar buiten in de Verenigde Staten. Daar bleken Volkswagens uitgerust met software waarmee tests worden gemanipuleerd. Al snel werd bekend dat deze software wereldwijd in meer dan 11 miljoen Volkswagens is geïnstalleerd. De koers van het Duitse bedrijf kelderde en de topman Martin Winterkorn stapte op.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.