economie

4 vragen over de problemen bij Air France

Door Emile Kossen - 05 oktober 2015

De aankondiging dat Air France de komende jaren 2.900 banen schrapt heeft tot onrust geleid in Parijs. Demonstrerende werknemers bestormden het hoofdkantoor van de Franse luchtvaartmaatschappij.

Het is de zoveelste tegenvaller voor het noodlijdende bedrijf, waar ook het Nederlandse KLM onderdeel van is. Vier vragen over de problemen bij Air France.

Wat is er maandag precies besloten door Air France?

De Franse luchtvaartmaatschappij was lange tijd in overleg met de vakbonden over een reorganisatie, maar de partijen kwamen niet tot een cao-akkoord. Harde maatregelen zijn nu onontkoombaar, vindt Air France. Volgens berichten van Franse media zullen 300 piloten, 900 stewardessen en 1.700 man grondpersoneel hun baan kwijtraken.

Hoe reageerden de werknemers?

Buiten het hoofdkantoor was een groep werknemers aan het protesteren tegen de directie van Air France. Toen de berichten over een ontslagronde naar buiten kwamen, bestormden ze het gebouw. De actievoerders zochten de vergaderruimte op en vielen twee directeurs aan. Even later kwamen de directieleden onder politiebegeleiding en zonder shirt naar buiten.

Piloten overwegen nu om het werk neer te leggen. Dat deden ze vorig jaar ook al dagenlang, wat het bedrijf bijna 500 miljoen euro kostte.

Hoe is de financiële situatie van het bedrijf?

Zeer slecht. Air France-KLM maakt al jaren verlies en afgelopen jaar zag het bedrijf de resultaten enkel verslechteren. De personeelskosten liggen tot 35 procent hoger dan bij concurrenten, terwijl de ticketprijzen door toenemende concurrentie alleen maar dalen. Ook de omzet uit het vrachtvervoer staat onder druk.

Er moet in totaal twee miljard euro worden bezuinigd. Naast de ontslagen gaat Air France ook een aantal routes schrappen en wil het af van veertien vliegtuigen.

En wat gebeurt er bij KLM?

KLM, de Nederlandse tak van Air France-KLM, draait deels op voor de problemen bij Air France. Om de financiële situatie van het bedrijf te verbeteren voert ook KLM een reorganisatie uit.

In tegenstelling tot de Fransen sloot KLM afgelopen zomer wel een akkoord met de vakbonden van piloten, waardoor een cao in werking trad die ook voor grond- en cabinepersoneel geldt. Door de lonen te bevriezen moet 300 miljoen euro worden bespaard.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.