economie

Bol.com: het warenhuis van de toekomst

Door Ibrahim Hamad - 23 december 2015

Terwijl traditionele winkelketens als V&D, Macintosh en DA in een doodstrijd zijn verwikkeld, breekt online warenhuis bol.com record na record.

De populariteit van de webwinkel werd deze week nog duidelijk zichtbaar: het bedrijf beleefde op 21 december de drukste dag ooit; met 350.000 bestellingen en een omzetgroei van ruim 20 procent ten opzichte van de drukste dag voor Sinterklaas dit jaar. In vergelijking met de drukste dag voorafgaand aan Kerstmis vorig jaar bedroeg de omzetstijging zelfs 70 procent, aldus het bedrijf.

Groei

Bol.com is dan ook het warenhuis van de toekomst. Het bedrijf blijft razendsnel groeien en vergroot dit jaar de omzet met 30 procent ten opzichte van 2014. Het online warenhuis heeft inmiddels een assortiment van ongeveer tien miljoen producten. Voor de traditionele warenhuizen is het dan ook vrijwel onmogelijk om zich hiervan te onderscheiden.

Bol.com werd in 1999 door het Duitse mediaconcern Bertelsmann opgericht als online boekenwinkel. In latere jaren werden ook games en dvd’s, speelgoed en witgoed in het assortiment opgenomen. Tegenwoordig verkoopt bol.com zelfs sieraden, tuinartikelen, medicijnen en kleren.

Ahold

In 2009 kwam de website in handen van Nederlandse investeringsmaatschappijen, die het bedrijf in 2012 aan Ahold doorverkochten.

Ahold, moeder van onder meer Albert Heijn, Etos en Gall & Gall, haalde met bol.com niet alleen veel omzet binnen, maar ook een heleboel kennis over online winkelen. Deze kennis kan Ahold toepassen bij andere webwinkels uit de groep.

Sinds de overname door Ahold is de omzet van bol.com verdubbeld. In 2014 lag die op ongeveer 680 miljoen euro. Als de huidige groei doorzet, zal bol.com snel door de grens van 1 miljard euro omzet breken.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.