economie

Zorgverzekeringen: veel aanbod, maar weinig te kiezen

Door Nic Vrieselaar - 29 december 2015

Door het enorme aantal radio- en tv-spotjes van zorgverzekeraars lijkt het alsof er tientallen verzekeraars zijn. Is dat wel zo?

Wie dit jaar wil overstappen van zorgverzekeraar krijgt al gauw keuzestress door de enorme hoeveelheid aanbieders – er zijn er ruim 40.

Maar wie door dat oerwoud aan polissen kijkt, ziet dat er in feite maar negen zorgverzekeraars zijn in Nederland. Vier daarvan – Achmea, VGZ, CZ en Menzis – hebben zelfs 90 procent van de markt in handen. Waarom dan toch die haast onbegrijpelijke hoeveelheid verzekeringsmerken?

Hippe naam

Soms heeft een concern meerdere merken in huis als resultaat van fusies en overnames. Zo gingen VGZ en de zorgverzekeringstak van Univé in 2007 samen verder, maar bleven beide merken bestaan.

In de meeste gevallen zijn de labels een poging om onder een hippe nieuwe naam verzekerden weg te lokken bij de concurrent. Denk aan ZieZo en YouCare (allebei Achmea) of ZEKUR en Bewuzt (VGZ).

Wie zij op het oog hebben? Jongeren. Die leveren meer op. Ze betalen net als iedereen premie, maar zijn minder vaak te vinden in de wachtkamer van de huisarts of aan de balie van een apotheek. Zo becijferde onderzoeksbureau Vektis dat de gemiddelde twintiger in 2013 zo’n 1.254 euro aan zorg nodig had, tegenover ruim 3.200 euro voor zestigers.

Overigens kunt u zich als niet-twintiger ook gewoon voor zo’n hippe zorgverzekering aanmelden. Voor de basisverzekering mag geen verzekeraar u weigeren, ongeacht uw medische geschiedenis en leeftijd.

Zo stapt u over

Aan het eind van elk jaar kunt u wisselen van zorgverzekeraar. Dat doet u door uiterlijk deze donderdag, 31 december, uw oude polis op te zeggen. Dat kan door uw verzekeraar te bellen, e-mailen of door een brief te sturen. Vervolgens hebt u tot en met 31 januari 2016 om een nieuwe zorgverzekering uit te kiezen. U bent dan met terugwerkende kracht verzekerd per 1 januari 2016.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.