economie

Bij Apple is de rek eruit: is iPhone over zijn hoogtepunt heen?

Door Lilit Martirosova - 27 januari 2016

Apple presenteerde dinsdagavond de cijfers van het afgelopen kwartaal. Ondanks een recordwinst van 18,4 miljard dollar (16,9 miljard euro), zijn er toch zorgen bij het Amerikaanse bedrijf.

Dinsdagavond kwam naar buiten dat Apple met 74,8 miljoen geleverde iPhones in het afgelopen kwartaal, het recordaantal van 74,5 miljoen van vorig jaar net aan heeft overtroffen.

Er worden dus nog steeds heel veel iPhones verkocht, maar de opgaande lijn stijgt minder hard dan voorheen. De groei in dit kwartaal bedroeg slechts 0,4 procent, terwijl dat in diezelfde periode van het jaar daarvoor nog 46 procent was.

Met de leveringen van de iPads gaat het wederom minder goed. De komst van de iPad Pro heeft geen verbetering kunnen brengen. Apple verkocht in het afgelopen kwartaal 16,1 miljoen iPads vergeleken met 21,4 in 2014, dat betekent een daling van 25 procent.

De effectenbeurs in New York reageerde meteen op het nieuws, de aandelen daalden met 5,3 procent waarmee het bedrijf 25 miljard dollar aan waarde verloor.

China

Volgens Apple vallen verkoopcijfers tegen door een afvlakking van de enorme groei in China. Tim Cook, topman van Apple, verklaarde ‘dat het bedrijf de effecten voelt van een veranderend economische klimaat in de wereld’. Ook maakte hij bekend dat Apple halverwege dit jaar de eerste omzetdaling in tien jaar tijd verwacht.

‘Er moet rekening worden gehouden met de zakelijke mogelijkheden die we hebben, maar ook met de realiteit van een economische situatie die niet ideaal is nu,’ verklaarde Cook. Hij noemde de stagnerende economische groei in Rusland en Brazilië en de dalende grondstofprijzen als voorbeelden.

Analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen Bankiers zegt dat er voorlopig nog geen einde komt aan de gouden bergen van Apple. ‘De laatste iPhone was gewoon niet zo goed. Er zaten geen nieuwe killer features op, zoals de vingerafdrukscanner op een van de versies ervoor. Je moet gewoon zorgen dat mensen een hele goede reden hebben om hun oude iPhone te vervangen voor een nieuwe.’

Het aanbieden van overige diensten zoals Apple Music (een variant van Spotify), kan Apple helpen om weer sneller te groeien, maar het gat dat een afvlakkende iPhone-markt achterlaat is bijna niet te vullen. De iPhone is verantwoordelijk voor twee derde van de inkomsten van Apple.

Concurrenten

De iPhone van Apple maakt vergeleken met andere smartphoneaanbieders de meeste winst, maar er worden flink minder toestellen van verkocht vanwege de dure aankoopprijs.

Apple weet ruim 90 procent van de winst in de verkoop van smartphones te pakken, terwijl marktleider (qua verkoopaantallen) Samsung niet meer dan 15 procent van de winst behaalt. Samen is dat meer dan 100 procent – dat komt omdat de meeste andere telefoonproducenten verlies draaien.

Goedkopere smartphones krijgen een steeds groter aandeel, omdat de kwaliteit van de toestellen omhoog gaat. In 2015 was een derde van de verkochte smartphones in Nederland goedkoper dan 200 euro.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.