economie

In Pakistan is de Hollandse koe ‘big business’

Door Wilma van der Maten - 07 januari 2016

In het vijfde grootste melkproducerende land ter wereld Pakistan moet vee uit Nederland een revolutie ontketenen.

Het doet fokvee-exporteur Bas van der Heiden zichtbaar genoegen ‘zijn’ koeien aan de andere kant van de wereld op de grootste en modernste Pakistaanse melkveehouderij in goede gezondheid aan te treffen. ‘Ik ben blij ze weer te zien.’

Per vliegtuig en schip exporteerde de Nederlander begin vorig jaar 1.500 drachtige Friese Holsteins naar Pakistan. Een primeur. Wegens de gekkekoeienziekte in Europa weerde de regering in Islamabad de dieren meer dan elf jaar.

Potentie

De directeur van Hunland Impex, een van de grootste vee-exporteurs in West-Europa, is in Pakistan om over een nieuwe levering koeien te praten. De opkomende zuivelindustrie heeft grote potentie.

De bij­na 40 miljard liter melk die de lokale koeien jaarlijks leveren, zijn niet voldoende om aan de vraag van ruim 170 miljoen consumenten te voldoen. De eigen buffel levert nog geen 5 liter per dag, tegenover 30 liter bij de Friese Holsteiner.

De Nederlandse koeien zijn het paradepaardje van de Nishat Farm, waarvan multimiljonair Mian Muhammad Mansha de eigenaar is. Bijna 5 miljoen euro investeerde hij in deze melkveehouderij. Van der Heiden is onder de indruk van het hightechbedrijf buiten de stad Lahore, in het landelijk groen tussen de bruine vierkante lemen boerderijtjes van Pakistaanse boeren. Computers sturen de bedrijfsvoering.

Sterk ras

Hij wijst naar de enorme ventilatoren aan het plafond. Elke 15 minuten krijgen de dieren automatisch een douche om ze koel te houden. ‘Wij leveren koeien aan Kazachstan, waar het min 40 graden is, en aan Jordanië, waar de zomerse temperaturen boven de 40 graden stijgen. De Friese Holsteiner is een zeer sterk ras.’

De Nishat Farm buiten de stad Lahore is in Pakistan uniek in haar soort met 6.500 stuks buitenlands vee. Een Nederlandse boer houdt gemiddeld tachtig koeien. Pa­kistan telt zo’n tien miljoen melkveehouders. Maar van hen bezit 95 procent niet meer dan gemiddeld drie koeien.

Big business

‘Pakistan zou makkelijk een hogere melkproductie kunnen halen als de overheid in de landbouw investeert en de boeren beter beschermt. Pakis- tanen drinken geïmporteerd melkpoeder in hun thee. Die is goedkoper dan lokale melk, omdat de exporteurs van melkpoeder nauwelijks invoerbelasting betalen,’ aldus Van der Heiden.

Multimiljonair Mansha heeft er vertrouwen in dat melk uiteindelijk big business wordt in Pakistan. De markt is er. In de laatste tien jaar is de vraag flink gestegen door de snel groeiende bevolking, de verstedelijking en toenemende welvaart. Lokale ondernemers zien dat er geld te verdienen valt in deze sector. Ook voor het buitenland liggen er kansen. Van der Heiden noemt Nederlandse bedrijven die zijn gespecialiseerd in de bouw van stallen.

Er zijn meer Pakistaanse ondernemers geïnteresseerd in Nederlandse koeien. Zakenman Mansha heeft een agentschap ge­opend voor de import van de Holsteiners uit Nederland. Door samen met Van der Heiden de koeien te importeren, kan hij de kosten delen. De eerste gegadigden hebben zich aangemeld.

In de stallen beginnen de dieren onrustig te worden. Het is melktijd. Een verzorger opent het hek. De kudde zet zich langzaam in beweging naar waar de beesten volautomatisch worden gemolken. Van der Heiden neemt afscheid van zijn koeien voor hij naar een andere potentiële klant afreist.

Elsevier nummer 2, 16 januari 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.