economie

Farid Tabarki: reizen helpt me om mijn werk te relativeren

Door Fleuriëtte van de Velde - 18 mei 2016

Trendwatcher en wereldreiziger Farid Tabarki (39) onderzoekt ‘de tijdgeest’. Bedrijven huren hem graag in om te horen hoe zij moeten omgaan met grote maatschappelijke trends.

De keuze van Farid Tabarki om te lunchen in het hooggelegen restaurant REM Eiland, dat fraai uitzicht biedt over het Amsterdamse IJ, is een bewuste. ‘Het doet me hier denken aan Rotterdam. Ik hou van Amsterdam, maar Rotterdam heeft een bijzondere plek in mijn hart. Daar ging ik vroeger altijd uit. En naar het filmfestival.’

Als 16-jarige bezocht Tabarki, zoon van een Tunesische vader en een Nederlandse moeder, er films die waren gemaakt in Kazachstan of Japan. ‘Ik was toen al nieuwsgierig naar andere landen en culturen, maar was nog te jong om te reizen. En ik had er toen ook nog geen geld voor. Het was mijn manier om te wereld te ontdekken.’

Wie Is Farid Tabarki? Geboren in Amsterdam. Werkte na zijn studie politieke wetenschappen als onderzoeker bij denktank Nederland Kennisland. In 2010 begon hij Studio Zeitgeist. Collega’s kozen hem in 2012 tot Trendwatcher van het Jaar. In maart verscheen zijn eerste boek, Het einde van het midden. Tabarki woont samen in Amsterdam.Nederland Amsterdam 09-05-2016 Farid Tabarki Tijdgeestonderzoeker Foto www.marcobakker.com

Onderzoeker van de tijdsgeest
Die nieuwsgierigheid vormde, met zijn brede interesse, de basis voor wat hij later zou gaan doen: Tabarki is trendwatcher. Alhoewel hij zichzelf liever ‘tijdgeestonderzoeker’ noemt. ‘Ik heb een beetje een haat-liefdeverhouding met de term “trendwatcher”. Ooit ben ik uitgeroepen tot Trend- watcher van het Jaar, dus ik zie het als een geuzennaam. En de term is herkenbaar. Bij Het Financieele Dagblad, waar ik een wekelijkse column heb, willen ze daarom ook graag dat ik “trendwatcher” achter mijn naam zet.

‘Ik snap dat, maar bij trendwatchen denk je toch eerder aan mensen die voorspellen wat bijvoorbeeld komend seizoen de modekleuren worden. Ik maak op basis van onderzoek de tijdgeest inzichtelijk en probeer die te duiden en mede vorm te geven.’

Dat klinkt wat vaag. Hij verduidelijkt: ‘Met mijn bedrijf Studio Zeitgeist bied ik inzicht in grote maatschappelijke, technologische en economische ontwikkelingen en breng daarin structuur aan. Daarna adviseren we bedrijven en organisaties hoe ze op die ontwikkelingen kunnen inspelen.’

Bij het signaleren van die ontwikkelingen kijkt hij zo’n vijf tot tien jaar vooruit. Daarvoor doet Studio Zeitgeist onderzoek, veelal in opdracht. En verder doet Tabarki veel inzichten op tijdens het geven van lezingen. ‘Ik spreek voor groepen in allerlei branches, en daar hoor en leer ik van alles. Dan kun je bepaalde verbanden leggen die sectoroverstijgend zijn. Die moet je vervolgens aantrekkelijk presenteren.’

Radicaal
Dé trends zijn ‘radicale transparantie’ en ‘radicale decentralisatie’, voorspelde hij enkele jaren geleden. Die ontwikkelingen zie je nu overal in de maatschappij terug, zegt hij. ‘Decentralisatie speelt in de zorg bijvoorbeeld, maar ook in het onderwijs en de energiesector. Zes jaar geleden hield ik in Den Haag een lezing tijdens het Nationale Energieforum. Ik betoogde dat decentralisatie er in de energiebranche toe zou leiden dat consumenten veel meer te vertellen krijgen en dat energiebedrijven die decentralisatie moeten faciliteren om met die ontwikkeling mee te gaan.

‘Inmiddels zetten mensen massaal zonnepanelen op hun dak: de consument is een producent geworden. Energiebedrijven die dat op tijd inzagen, geven hun nu inzicht in gebruik van door hen opgewekte energie en fungeren als makelaar tussen hen en bedrijven die die energie willen kopen.’

Zijn klantenkring is divers. ‘Die varieert van bedrijven als Randstad en Eneco tot woningbouwcorporaties en scholen.’ De behoefte aan duiding en advies is groot, want hij kan de vraag soms bijna niet aan. Zeker sinds in maart zijn eerste boek, Het einde van het midden, verscheen – over het verdwijnen van het traditionele middenkader – stromen de aanvragen binnen. ‘Ik moet echt keuzes maken.’

Zijn bedrijf, dat kantoor houdt in Amsterdam, werkt samen met een grote groep freelancers. ‘Als je tien lezingen per week houdt, heb je mensen nodig die je ondersteunen bij je onderzoek, en bij het voorbereiden van ­lezingen, gastcolleges en workshops.’

Veelvraat
Het helpt dat hij zelf graag en veel leest. ‘Ik ben een informatieveelvraat. Ik lees alles: van dissertaties tot huis-aan-huisbladen. Als je mij echt gelukkig wil maken, zet je me op een terras met een stapel kranten en boeken.’

Ook gelukkig wordt hij van reizen. Niet alleen meer via films, maar in het echt. ‘Reizen helpt me om mijn werk te relativeren. En ik doe veel kennis op door te lezen, maar het is ook goed om dingen zelf te zien en eens door je eigen bril te kijken in plaats van door die van een ander.’ Vóór zijn vijftigste wil hij alle landen van de wereld hebben bezocht. ‘Ik heb er nu 135 gehad, dus heb er nog 63 te gaan.’

Tabarki is daardoor een behoorlijk ervaren reiziger. ‘Mijn tas wordt steeds kleiner.’ Hij probeert ter plekke zo veel mogelijk mensen te spreken. Vooraf legt hij al contact via zijn netwerk. ‘Als ik op Facebook zet dat ik deze zomer naar Congo-Kinshasa ga, krijg ik geheid reacties van mensen die daar weer – al dan niet via via – iemand kennen.’

Een van zijn mooiste ervaringen was Iran. ‘Ik had moeite een visum te krijgen vanwege mijn naam: ze dachten dat ik een Iraniër was. Zat gespannen in het vliegtuig. Beelden van vroeger, van Iraniërs die Amerikaanse vlaggen in brand staken, flitsten door mijn hoofd. Maar de mensen waren ongekend aardig. En het land is fenomenaal mooi.’

Waar?

Restaurant REM Eiland,Amsterdam

Wat?

Brood met gerookte zalm
Appelsap
Bruiswater

Kassa

€ 17,05

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.