Simon Rozendaal

Naïeve wereldverbeteraars kochten goed gevoel met groene stroom

Door Simon Rozendaal - 14 mei 2013

De Nederlandse Energie Maatschappij geeft in een paginagrote advertentie toe de boel te hebben bedonderd. Maar zouden al die consumenten hebben gedacht dat ze met ‘groene stroom’ ijsbeertjes aan het redden waren?

Groene stroom is niet echt groen. Kenners wisten dat al lang, maar nu geeft ook een energiebedrijf het toe. In een paginagrote advertentie levert de Nederlandse Energie Maatschappij vandaag in de meeste kranten twee redenen waarom het zo is.

In de eerste plaats komt het grootste deel van de Nederlandse groene stroom uit vervuilende kolencentrales: die mengen houtsnippers bij de kolen en mogen daarom een deel van de stroom als groen verkopen.

Oud nieuws

Een andere oorzaak is dat energieleveranciers hun grijze stroom als groen mogen verkopen wanneer ze bij een buitenlandse leverancier van groene stroom een certificaat kopen. De advertentie legt niet uit waarom dit niet zou werken, maar de lezer kan het invullen: dit leidt tot zo’n ingewikkelde bureaucratie dat het de vraag is of je met zo’n certificaat (dat ook nog spotgoedkoop is) echte groene stroom ‘koopt’.

Voor lezers van Elsevier is de advertentie oud nieuws. Elsevier schrijft al meer dan tien jaar dat groene stroom niet deugt en illustreerde die stelling met voorbeelden. Zo verdedigde een voormalige minister van Economische Zaken het bouwen van kolencentrales met het argument dat er op die manier meer groene stroom kon worden geproduceerd.

Bedonderd

Waarom komt de Nederlandse Energie Maatschappij met deze advertentie? Daar heeft het pr-bureau dat de advertentie bedacht een prachtige formulering voor gevonden. ‘Omdat wij het licht hebben gezien: steeds meer consumenten willen gewoon het eerlijke verhaal horen.’

Je moet maar durven. Wat betekent dit? Eigenlijk zegt de Nederlandse Energie Maatschappij dat ze de boel in het verleden heeft bedonderd en dat alle andere energieleveranciers dat nog steeds doen.

IJsbeertjes

Misschien is het wel zo dat de consument de afgelopen jaren geen eerlijk verhaal heeft gewild. Zouden die honderdduizenden Nederlanders die de afgelopen jaren groene stroom hebben gekocht, echt hebben gedacht dat ze de ijsbeertjes aan het redden waren?

Of zouden ze vooral een goed gevoel hebben willen kopen, om bij de borrel te kunnen opscheppen: ik ben uit het goede hout gesneden, ik denk aan de planeet en koop dus groene stroom.

Als dat waar is, zegt de Nederlandse Energie Maatschappij: jullie goedgelovige sukkels hebben ons gedwongen om namaak-groene stroom te verkopen, maar nu stoppen we met die flauwekul. Het is een opmerkelijke advertentie.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.