Wouter van Noort

Verkoop van E-Plus is een flinke opsteker voor kwakkelend KPN

Door Wouter van Noort - 24 juli 2013

De aandeelhouders van KPN zijn blij met de verkoop van de Duitse dochteronderneming E-Plus. Maar de gevolgen voor klanten en werknemers zijn onzeker.

Het aandeel KPN heeft eindelijk weer eens een goede week. Toen maandagmiddag het nieuws bekend werd dat het telecombedrijf zijn Duitse dochter E-Plus verkoopt, schoot de koers dik 10 procent omhoog.

Aandeelhouders kunnen op korte termijn blij zijn met de deal: de gevolgen voor werknemers en klanten moeten nog blijken.

Met de opbrengst kan KPN zijn hoge schulden deels afbetalen, zodat het relatief goedkoop geld kan blijven lenen. Ook kondigde bestuursvoorzitter Eelco Blok aan dat hij vanaf volgend jaar weer dividend gaat uitkeren – de uitbetaling van winst aan aandeelhouders.

Koersval

Die aandeelhouders worden na een koersval van ruim 80 procent en veel opofferingen – zoals een bijdrage aan een claim-emissie – na twee jaar ellende dan eindelijk weer in de watten gelegd.

Voor de werknemers en de klanten is het vooral belangrijk dat het bedrijf structureel beter gaat presteren. De eenmalige opbrengst van E-Plus draagt daaraan niet veel bij. Omzet en winst bij het bedrijf dalen nog onafgebroken hard.

E-Plus was een van de weinige nog groeiende onderdelen, waar de groei nu vandaan moet komen, is onduidelijk.

Schaalvoordelen

Bovendien neemt de onzekerheid over de zelfstandigheid van KPN verder toe. In de Europese telecommarkt verwachten veel analisten dat grote telecombedrijven kleinere partijen zullen overnemen om zo schaalvoordelen te behalen. KPN is zonder E-Plus een nog hapklaarder brokje geworden.

Ook bij een overname geldt meestal dat aandeelhouders er blij van worden, terwijl de onzekerheid bij medewerkers en klanten juist groeit.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.