Ron Kosterman

KLM is technisch failliet, met dank aan de Fransen

Door Ron Kosterman - 29 oktober 2014

Na opnieuw slechte cijfers is het eigen vermogen van de luchtvaartmaatschappij negatief. Dus dreigt het strafbankje van de beurs.

Dat Air France-KLM fors last zou hebben van de staking van Air France-piloten, was bekend. In het derde kwartaal leidde die uiteindelijk, blijkt nu, tot een omzetverlies van zo’n 416 miljoen euro en een gat van 330 miljoen in het bedrijfsresultaat.

Dat kwartaal werd door Air France-KLM daarom afgesloten met een omzet van 6,7 miljard euro (6,7 procent minder dan in het derde kwartaal van 2013) en een fors gedaalde nettowinst van 100 miljoen (-48 procent).

Uitgemergeld

Dat is vervelend, omdat het derde kwartaal (met alle vakanties) traditioneel het beste is. Erg is ook: De impact van de pilotenstaking zal ook in het vierde kwartaal voelbaar zijn.

Zulke slechte cijfers zijn helaas niet nieuw voor de maatschappij. Wat ook niet nieuw is: de ellende wordt veroorzaakt door de Fransen.

Het bedrijf is na tien jaar van verliezen financieel uitgemergeld. De schuldenlast is enorm. Het eigen vermogen – de buffer, zeg maar – is na het derde kwartaal negatief: -251 miljoen euro. Dat heet een technisch faillissement.

Air France-KLM moet daarom met de leiding van beursbedrijf Euronext in de slag om verbanning naar het strafbankje – waar de kneuzen onder de beursfondsen op zitten – te voorkomen. Beleggers laten die compleet links liggen, onder meer omdat ze geen dividend mogen uitkeren.

Franse piloten

Die verbanning kan worden voorkomen als Air France-KLM weer gezond winst gaat maken en het eigen vermogen kan aanvullen. Maar of dat rap gaat gebeuren?

De markt is moeilijk, broodnodige investeringen worden uitgesteld, nieuwe bezuinigingen komen eraan. Het conflict tussen de leiding van de maatschappij en de Franse piloten is ook nog niet helemaal de wereld uit. Ze leggen zo weer het werk stil.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.