Nic Vrieselaar

Verbod op UberPOP toont aan dat taxiwet toe is aan modernisering

Door Nic Vrieselaar - 09 december 2014

Dat de rechter taxidienst Uber sommeerde te stoppen met UberPOP, waarmee iedereen kan bijklussen als taxichauffeur, is niet verrassend. De geïmproviseerde chauffeurs – in feite snorders – houden zich niet aan de wet. Het is aan de politiek om die wet te moderniseren.

De taxibranche is al sinds 2012, toen internettaxidienst Uber de Nederlandse markt opkwam, in rep en roer.

Deze zomer nam de onrust in de branche verder toe: Uber introduceerde UberPOP, waarbij chauffeurs zonder vergunning of verzekering rondrijden en klanten voor de helft van de prijs van een reguliere taxi vervoeren.

Gevestigde taxibedrijven in de grote steden moeten ineens nog harder hollen voor de gunst van de klant. Consumenten profiteren ervan: een taxiritje werd veel betaalbaarder.

Nokia 3310

De komst van Uber legt pijnlijk bloot dat de Wet personenvervoer uit het jaar 2000, die voorschrijft dat taxichauffeurs een dure vergunning en een taximeter moeten hebben, verouderd is. De Nederlandse taximarkt is veel te twintigste-eeuws.

Toen de wet werd opgetekend, moest de Nokia 3310 – de mobiele telefoon die het mobieltje gemeengoed maakte – nog op de markt komen. Inmiddels blijkt dat taxivervoer dankzij smartphone-apps efficiënter en goedkoper kan, voor passagiers én voor chauffeurs.

Transparanter

Met de app van Uber moeten bestuurder en klant elkaar na elk ritje beoordelen. Dat is verfrissend: slechte chauffeurs kunnen hun biezen pakken, onbeschofte passagiers de fiets. De ritprijs wordt automatisch afgeschreven van bankrekening of creditcard.

Ruzie over de ritprijs is daarmee verleden tijd, net als de noodzaak om veel geld op zak of in de auto te hebben. Bedrijven als Uber, maar ook SnappCar en Uber-concurrent Lyft – nu nog alleen in Amerika actief – maken de markt transparanter en toegankelijker.

Het is aan de Tweede Kamer om het beroep van taxichauffeur te moderniseren. Natuurlijk moeten klanten veilig en verzekerd kunnen reizen met een taxi – de overheid kan eisen stellen om de consument te beschermen.

Maar dure vergunningen en verplichte taximeters, die de prijs van ritjes alleen maar verhogen, zijn niet meer van deze tijd.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.