Remko Nods

Als de Fransen meewerken, vindt KLM de weg weer naar boven

Door Remko Nods - 19 februari 2015

Air France/KLM is op de goede weg, maar extra bezuinigingen zijn nodig – vooral in Frankrijk. En niet door banen van Amstelveen naar Parijs over te hevelen.

Zonder de roekeloze pilotenstaking in Frankrijk had Air France/KLM zwarte cijfers kunnen schrijven. Die staking bezorgde de luchtvaartmaatschappij een strop van 425 miljoen euro. Nu kwam het netto verlies over 2014 uit op bijna 200 miljoen euro – toch 450 miljoen minder dan analisten vreesden.

Concurrentie

Air France/KLM heeft last van moordende concurrentie van prijsvechters als Ryanair en staatsgesubsidieerde maatschappijen zoals Emirates. Bovendien zijn de kosten nog steeds veel te hoog. Het bedrijf wil daar wat aan doen, maar dat lukt alleen als de Fransen meewerken.

De Air France-vleugel wil vooral kosten besparen door banen te schrappen op KLM’s hoofdkantoor in Amstelveen. Dat is niet te verkopen. KLM doet het al jaren beter dan Air France. Laat de  Fransen werk maken van de moeizame ontslagronde bij het eigen bedrijf.

Ook is het onvermijdelijk dat er gesneden gaat worden in de riante arbeidsvoorwaarden van de piloten. Anders vliegt de concurrentie Air France/KLM aan alle kanten voorbij.

Juiste spirit

Bij de Nederlandse medewerkers zit de spirit erin. Zij kwamen met de suggestie om allemaal een vakantiedag in te leveren. Met de opbrengst kan de maatschappij een nieuw vliegtuig aanschaffen.

Zo’n instelling verwachten ze, terecht, ook van de Franse collega’s. De Nederlandse KLM’ers willen voorkomen dat zij het gelag betalen terwijl de Fransen achterover leunen.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.