Ron Kosterman

Dijsselbloems kritiek op bonus Schiphol-CEO is hypocriet – alweer

Door Ron Kosterman - 15 april 2015

Na de beloning van ABN AMRO-bankiers komt nu die van Schiphol-topman Jos Nijhuis onder vuur te liggen. De minister van Financiën speelt dubieuze rol. En waarom is een bonus zo slecht?

Jeroen Dijsselbloem maakt het langzamerhand heel bont.

Zijn rol rond de beloning bij ABN AMRO is veelbesproken. Dat zes bestuurders van de staatsbank een salarisverhoging zouden krijgen van 100.000 euro, wist Dijsselbloem sinds begin 2014. Maar hij liet dat op zijn beloop en verschuilt zich achter oude afspraken en wetgeving.

Als enig aandeelhouder van ABN AMRO had Dijsselbloem heus eerder kunnen handelen. Sterker: moeten handelen. Na alle recente commotie is de staatsbank minder waard geworden. Dat is slecht voor de schatkist.

Kritisch

De PvdA-minister van Financiën herhaalt het nu bij Schiphol. Bij RTL Z liet hij zich kritisch uit over de bonus van CEO Jos Nijhuis. Die bedroeg vorig jaar 370.000 euro, bij een vast salaris van 389.000 euro. ‘Die verhouding is niet goed,’ stelde Dijsselbloem.

De Staat is met 70 procent de grootste aandeelhouder van Schiphol. Dijsselbloem zit dus, net als bij ABN AMRO, overal bij.

Ditmaal verschuilt hij zich achter het bestaande arbeidscontract van Nijhuis die sinds 2009 de baas is van de luchthaven.

Waarom roept hij dit dan? Hoopt hij dat er ook rond de bonus van Nijhuis ophef ontstaat?

Misstanden

Er is bovendien al lang nieuw beloningsbeleid afgesproken bij Schiphol. Als Nijhuis’ huidige benoemingstermijn afloopt (eind 2016), gaan er nieuwe, minder riante afspraken gelden.

Nijhuis (of een eventuele opvolger) gaat dan iets meer vast verdienen, terwijl de bonus hooguit 20 procent bedraagt van dat vaste loon.

De bonus is door misstanden in diskrediet gekomen. Maar variabele beloning kan bij duidelijke en harde prestatiecriteria juist een prima instrument zijn.

Zeker voor de baas van Schiphol die moet worden afgerekend op punctualiteit en de mate waarin Schiphol aangesloten blijft op internationale bestemmingen. Dat laatste is cruciaal voor het Nederlandse vestigingsklimaat.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.