Ron Kosterman

NPO-baas Henk Hagoort toont failliet van publiek bestel aan

Door Ron Kosterman - 02 april 2015

Staatssecretaris Sander Dekker wil de kosten per NPO-programma openbaar krijgen. Hij kan beter helemaal een einde maken aan de valse concurrentie door de gesubsidieerde omroep.

Wat wil de voor mediazaken verantwoordelijke staatssecretaris Sander Dekker (VVD) eigenlijk bereiken? Dat er tientallen extra boekhouders in dienst komen bij de publieke omroep en toezichthouder Commissariaat voor de Media?

Nee, toch? De publieke omroep, die jaarlijks vele honderden miljoen euro’s subsidie ontvangt, is al duur genoeg.

Bureaucratie

Toch is dat de consequentie als hij bij zijn eis blijft aan de publieke omroep om de kosten per programma bekend te maken. Iemand moet dat uitrekenen, iemand moet dat controleren. En vervolgens gaan Dekker en de Tweede Kamer bepalen dat het goedkoper kan?

Dat levert enorm veel bureaucratische ellende op en die is er al genoeg.

In die zin valt er nog enig begrip op te brengen voor de weigering van Henk Hagoort, baas van koepelorganisatie NPO, om aan de eis van Dekker te voldoen.

Concurrentie

De argumenten die Hagoort geeft, tonen het werkelijke probleem. Die argumenten zijn puur commercieel. ‘Als we alles in detail bekendmaken, dan wordt onze concurrentiepositie verzwakt,’ zegt hij in De Telegraaf.

Net als al zijn voorgangers staat Dekker toe dat de publieke omroep de advertentiemarkt afroomt – jaarlijks haalt de STER zo’n 200 miljoen euro uit de markt. Daar doen private mediabedrijven – die het al moeilijk zat hebben – een moord voor.

Net als al zijn voorgangers maakt Dekker elk jaar honderden miljoenen belastinggeld over aan de publieke omroep. Private mediabedrijven krijgen niets.

En maar concurreren met dat kapitaal en vals spelen. Maak daar eens een einde aan, Dekker, en stop met het geneuzel.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.