Fleuriëtte van de Velde

Subsidie is bijna altijd ongeschikt om een probleem op te lossen

Door Fleuriëtte van de Velde - 07 april 2015

De verkoop van elektrische auto’s aan Noorwegen toont vooral aan hoe marktverstorend subsidies werken. Subsidie is eigenlijk nooit een goed middel om een probleem op te lossen.

Over tien jaar, in 2025, moeten er één miljoen elektrische auto’s in ons land rijden, zo wil de Nederlandse overheid. Om dat doel te halen, wordt de aanschaf van elektrische auto’s royaal gesubsidieerd. Vooral zakelijke rijders profiteren hiervan.

Vanochtend meldde Het Financieele Dagblad dat 12 procent van deze auto’s, nadat ze korte tijd in Nederland hebben rondgereden, door autobedrijven worden geëxporteerd naar landen als Duitsland, Rusland en Noorwegen. Daar worden ze verkocht aan particulieren.

Subsidie

Van bewust misbruik van subsidie is geen sprake. Er is geen fiscale prikkel om deze auto’s te exporteren, bevestigt het ministerie van Financiën. Het grootste deel van de subsidie op een elektrische auto bestaat namelijk uit de vrijstelling van de aanschafbelasting BPM. Wie een ‘gewone’ auto exporteert, betaalt uiteindelijk ook geen BPM doordat hij die dan terug krijgt.

Het gaat hier om vraag en aanbod: de vraag naar tweedehands elektrische auto’s is elders hoger dan in Nederland. Dat komt ook weer door overheidsbeleid: elektrische rijders mogen in landen als Noorwegen bijvoorbeeld gratis parkeren, over de busbaan rijden en betalen niet op tolwegen.

In Nederland krijgen particulieren veel minder subsidie-voordelen dan de zakelijke rijders. Als je die afgedankte lease-auto’s in Nederland wil houden, zou voor hen de subsidie omhoog moeten. Dan kun je concurreren met andere landen, en hun subsidies aan particuliere rijders. Dat is natuurlijk onwenselijk.

Zonnepanelen

Het geeft vooral aan hoe marktverstorend subsidies en stimuleringsmaatregelen werken. De enorme subsidie op zonne-energie in Duitsland leidde er bijvoorbeeld toe dat China massaal zonnepanelen voor die markt ging produceren, waardoor de prijs omlaag ging en Duitse fabrikanten van zonnepanelen massaal failliet gingen.

En ten tijde van de PC-privéregeling, toen half werkend Nederland fiscaal voordelig een laptop mocht aanschaffen, waren die bijvoorbeeld veel duurder. Logisch, als fabrikant weet je dat de overheid een flink deel meebetaalt.

Subsidie is bijna altijd ongeschikt om een probleem op te lossen, zo blijkt maar weer.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.