Syp Wynia

Ontregeling van de taximarkt is winst voor de consument

Door Syp Wynia - 12 mei 2015

Voor de consument zijn initiatieven zoals UberPOP winst. Ook bestaande taxi-ondernemers hebben uiteindelijk baat bij de ontregeling van de taximarkt.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA, Vervoer) ontkent het dan wel, maar het heeft er toch alle schijn van dat ze onder druk van de Amerikaanse taxi-intermediair Uber begonnen is aan een ingrijpende herziening van het taxivervoer in Nederland.

Na de taxi-liberalisering die in 2000 een eind maakte aan de beschermde markt en de gedeeltelijke herregulering die daarop volgde, heeft Mansveld nu de weg ingezet naar verdere deregulering. Niet omdat ze dat zo nodig vond, maar omdat er niet aan te ontkomen is.

Regels

Internet heeft op tal van terreinen veel directere relaties tussen vraag en aanbod mogelijk gemaakt. Uber heeft zo ook de taximarkt opengeduwd. UberPop, waarbij particulieren zich als taxichauffeur aanbieden, blijft weliswaar verboden, maar zelfs dat hoeft niet zo te blijven.

Mansveld schaft allerlei voorschriften en regels voor taxi’s en taxichauffeurs af. UberPop op zijn beurt stelt de door de staatssecretaris verlangde chauffeurspas al verplicht. Voor de consument is het winst. Eigenlijk kan ook de verplichte autokeuring voor taxi’s komen te vervallen. Er is immers al de algemeen geldende apk-keuring.

Flexibeler

Deregulering van de taximarkt maakt deel uit van een bredere ontwikkeling, die de overheid en bestaande ondernemers met argusogen volgen. Digitalisering faciliteert immers niet alleen nieuwe bedrijvigheid, maar kan ook als bedreigend worden ervaren.

Maar het ontregelen van de taximarkt kan juist een veel flexibeler, klantvriendelijker en goedkoper vervoersaanbod mogelijk maken.

Bestaande taxi-ondernemers hebben daar ook baat bij. Voor de beteren, de klantvriendelijken onder hen, ontstaan er zelfs nieuwe kansen.

Elsevier nummer 20, 16 mei 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.