Carla Joosten

Boodschappen bezorgen een revolutie? Zo nieuw is het niet

Door Carla Joosten - 25 augustus 2015

Na de boeken en de kleding is het de beurt aan de boodschappen: ook die kunnen steeds vaker worden thuisbezorgd.

Het fenomeen van de onlinehandel raast door de media als was het de vondst van de eeuw. Dat komt door de combinatie van thuisbezorgde boodschappen met internet: dat communicatiemiddel bestaat relatief kort. Maar boodschappen bezorgen?

Je hoeft niet stokoud te zijn om te weten dat dit tot de jaren zestig gebruikelijk was. De vrouw des huizes vulde het boodschappenboekje in en de winkelier bezorgde het vrachtje gratis thuis. Vaak met de prijzen achter de artikelen geschreven.

Bezorgdiensten

Suiker, boter, maizena, koffie, havermout, lucifers – een doosje – en natuurlijk hagelslag. De melkboer en de bakker kwamen zelfs dagelijks aan de deur. Sociale media waren nog niet nodig voor contact.

Dat bezorgen gebeurde overdag, want de vrouw was nog gewoon thuis. Nu presenteren ondernemers en supermarktketens zich als vernieuwers door de drukbezette een- of tweeverdieners thuis van boodschappen te voorzien, zelfs van complete maaltijdboxen.

Een supermarktrevolutie, zoals sommigen beweren? Hooguit een vernieuwing van een oeroud concept. De pizzabezorger doet het trouwens alweer een jaartje of dertig.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.