economie

Zo gaat Unilever de strijd aan met Gillette

Door Bauke Schram - 20 juli 2016

Levensmiddelenmultinational Unilever kondigde op woensdag aan het Amerikaanse scheermesjesbedrijf Dollar Shave Club (DSC) te kopen. Het gaat daarmee de strijd aan met Gillette op de scheermesjesmarkt.

ANP-33715078Met keuzes voor opkomende markten en duurzaamheid kreeg CEO Paul Polman Unilever aan het groeien. Het is de ware multinational. Wereldwijd verkoopt het wasmiddelen, zeep, sauzen en ijs, in allerlei variaties.

Een bedrag wilde Unilever niet noemen, maar het concern zou wel eens een miljard dollar (910 miljoen) kunnen betalen voor Dollar Shave Club. Dat is veel: volgens een recente waardering is het bedrijf minder dan een half miljard waard. Voor het einde van het jaar moet de overname zijn afgerond.

Alternatief en hip bedrijf

DSC werd in 2012 opgericht, in het hippe Californië. Het bedrijf levert scheermesjes in alternatieve verpakkingen volgens een abonnementservice. Klanten krijgen, afhankelijk van het abonnement, maandelijks of per kwartaal een nieuw pakket. Het maakt deel uit van een nieuwe trend: steeds meer consumenten krijgen maandelijks eten, schoonheidsmiddelen of kleding toegestuurd. Maar DSC focust zich ook op de kwaliteit en bijzonderheid van scheermesjes. ‘Nog nooit zei iemand dat hij het leuk vindt met een saai mesje te scheren,’ luidt het motto.

Met de online aanwezigheid en de alternatieve service van DSC hoopt Unilever Gillette dwars te zitten op de markt. De scheergigant heeft een marktaandeel van meer dan 60 procent in Amerika, online is dat ongeveer 25 procent. Unilever hoopt met de overname van DSC Gillette, dochterbedrijf van rivaal Procter & Gamble, op zijn zwakke punten te raken.

dollar shave club

Ook grote voordelen voor DSC

Het Brits-Nederlandse levensmiddelenbedrijf benaderde de scheermesjes-startup gericht voor de overname. Maar ook voor DSC biedt de deal natuurlijk veel kansen, voornamelijk door het enorme budget van Unilever.

‘DSC is ongelooflijk bij met de samenwerking met ’s werelds meest progressieve en innovatieve consumentenproductenbedrijf,’ zegt de directeur in een persbericht. ‘We kijken al lange tijd op naar Unilevers doelgerichte leiderschap en de expertise van het bedrijf is ongeëvenaard.’

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.