economie

Elektrische auto’s banenramp voor Duitsland

Door Rick Adolfse - 19 juli 2017

Een versnelde overgang naar elektrische auto’s heeft zware gevolgen voor het aantal banen in Duitsland. Dat blijkt uit een studie van het ifo Instituut in München. In het zwartste scenario, waarin vanaf 2030 in Duitsland geen benzine- en dieselauto’s meer mogen rondrijden, gaan 620.000 banen verloren.

Het instituut heeft dit in opdracht van de branchevereniging van de Duitse auto-industrie onderzocht. Het doel was om de kosten en implicaties van de overgang van benzine- en diesel- naar elektrische motoren te analyseren. Een van de getoetste scenario’s was een voorstel van de Groenen. De partij voert campagne voor een verbod op fossielebrandstofauto’s vanaf 2030. De gedachte is dat deze maatregel het klimaat ten goede komt.

Mocht dit scenario werkelijkheid worden, dan gaan er zeker 620.000 banen verloren. Van deze groep zijn 457.000 mensen direct betrokken bij de productie van fossielebrandstofmotoren. Zij werken aan benzine- of dieselmotoren, maar ook aan bijvoorbeeld uitlaten. Bij de overige 163.000 banen gaat het om werk bij toeleveranciers, zoals oliemaatschappijen.

Het extreme baanverlies heeft te maken met de eenvoud van de elektromotor. Een brandstofmotor bestaat uit zeker tweeduizend onderdelen, een elektromotor uit slechts tweehonderd. Het aantal onderdelen dat moet worden geproduceerd, loopt dus terug, en zo ook het aantal banen.

In een milder scenario spreekt het instituut van zeker 130.000 banen die verloren gaan.

Milder scenario

De trend die deze cijfers laten zien, is eerder gesignaleerd, maar volgens dagblad Die Welt is het voor het eerst dat een instituut met zulke zwarte cijfers komt over het aantal banen dat verloren zal gaan in de autobranche.

Dat Duitsland geen liefhebber is van de overgang naar elektromotoren is een publiek geheim. In het land werken bijna een miljoen mensen in de autosector en de gehele Duitse auto-industrie is ingericht op fossiele motoren. Zo is in Duitsland slechts 1,1 procent van de geregistreerde auto’s een elektrische of hybride auto, minimaal in vergelijking met de 6,4 procent in Nederland.

Geen zorgen

Werknemers in de auto-industrie hoeven zich niet meteen zorgen te maken. De kans dat het zwartste scenario werkelijkheid wordt, is vrij klein. Alleen de Groenen willen een versnelde transitie. De kans is klein dat andere partijen een dergelijk drastische maatregel zullen steunen.

Daarnaast lijkt er in de industrie weinig te veranderen. In een interview met dagblad Frankfurter Allgemeine Zeitung afgelopen april liet BMW-topman Harald Krüger weten dat zich voorlopig geen drastische veranderingen zullen voordoen in de sector. Hij ziet voor de dieselauto nog een lange toekomst.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.