economie

ING: storing is opgelost, excuses voor het ongemak

Door Servaas van der Laan - 03 april 2013

De grote storing die het betalingsverkeer van ING in de war heeft geschopt, is weer verholpen. Alle afschriften en saldi zijn weer in originele staat hersteld.

Dat laat ING woensdagavond weten.

De bank maakte excuses voor de gebrekkige communicatie. Vanwege een ‘tweetlimiet’ zou niet iedereen een persoonlijk antwoord hebben gekregen. Een woordvoerder van de bank zegt dat ook naar de communicatie zal worden gekeken bij de evaluatie.

Storing

Internetbankieren bij de bank- en verzekeraar lag er woensdag enkele uren uit zodat de bank de fouten kon herstellen. Door een technische storing zagen rekeninghouders niet altijd het juiste saldo op hun digitale overzicht. Ook werden klanten geconfronteerd met niet-werkende pinpassen bij winkels. Volgens ING zou een ‘verkeerd ingeladen bestand’ de fout hebben veroorzaakt.

Volgens de bank zijn al die fouten weer hersteld en is bankieren weer ‘volledig mogelijk’ voor de klanten. De bank zegt er ‘alles aan te doen’ om uit te zoeken hoe de fout is ontstaan.

Geen cyberaanval

ING ontkent met klem dat het om een cyberaanval zou gaan. Toch is dat scenario niet helemaal ondenkbaar. In de Verenigde Staten lagen eerder al enkele banken plat na zogenoemde DDos-aanvallen, uitgevoerd door cyberterroristen uit Iran.

Eerder op woensdag had ook Rabobank te kampen met een technische storing en het gebruikerssysteem van Robeco ligt al meer dan een week plat.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.