economie

Bedrijf failliet: elektrische taxi’s bij Schiphol stoppen

Door Arne Hankel - 30 mei 2013

De tien elektrische taxi’s op Schiphol verdwijnen. De Israëlische initiatiefnemer Better Place is failliet. Het Schiphol-project kwam tot stand met een Europese subsidie van 5 miljoen.

Sinds september vorig jaar reden tien taxi’s met verwisselbare accu’s 24 uur per dag tussen Amsterdam en de luchthaven.

Verdampt investeringsgeld

Toenmalig minister van Economische Zaken Maxime Verhagen (CDA) opende het batterijwisselstation op Schiphol. Het was het eerste Nederlandse project van Better Place, een ontwikkelaar van laadsystemen voor elektrische auto’s. Behalve in Nederland werden kortgeleden nog netwerken van oplaadpunten opgestart in Denemarken, China en Israël zelf.

Better Place de afgelopen jaren ruim 850 miljoen dollar (650 miljoen euro) op bij investeerders, mede geholpen door intensieve promotie van de Israëlische president Shimon Peres. Die zag het systeem als oplossing voor schaarse fossiele brandstoffen. Dat investeringsgeld is verdampt.

Subsidies

Het Schiphol-project kwam tot stand met een Europese subsidie van 5 miljoen. Projectmanager Francesco Falco van de Europese Commissie: ‘We moeten nog evalueren. Pas daarna kunnen wij vaststellen of we eventueel geld gaan terugvorderen.’

De Europese Investeringsbank (EIB) werd aanvankelijk verleid tot een lening van 40 miljoen euro. Volgens een woordvoerder van de EIB werd die lening uiteindelijk niet verstrekt, door ‘een koerswijziging van Better Place’.

Scepsis

Bronnen binnen het Nederlandse ministerie van Economische Zaken verklaren dat het bedrijfsmodel altijd al met enige scepsis werd bekeken. Renault was de enige autofabrikant die zich aan Better Place verbond. Nederland heeft er geen geld in gestoken.

Door het faillisement van Better Place zijn de plannen om uit te breiden in Amsterdam en de rest van Noord-Holland ook van de baan.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.