economie

Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs stelen Nederlandse ritten

Door Anna Vossers - 01 juli 2013

Vrachtwagenchauffeurs uit Oost-Europese landen stelen op grote schaal binnenlandse ritten die eigenlijk door Nederlandse truckers gereden horen te worden. Dat blijkt uit een driedaagse steekproef die de Inspectie voor Leefomgeving en Transport in de Rotterdamse haven heeft gedaan.

Nederlandse bedrijven lopen door de illegale arbeid van laagbetaalde Oost-Europese chauffeurs jaarlijks miljoenen euro’s mis, schat de transportsector. Dat melden het Algemeen Dagblad en RTL Nieuws maandag.

Illegale ritten

De Inspectie Leefomgeving en Transport betrapte bij die eerste controleacties veertien buitenlandse chauffeurs op het overtreden van de regels voor ritten binnen de grenzen van één EU-lidstaat.

Naar schatting van het ministerie van Infrastructuur en Milieu wordt 1 op de 100 ritten illegaal door buitenlandse chauffeurs gedaan. ‘Wij denken dat het om veel meer gaat’, zegt een woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland (TLN) in het Algemeen Dagblad.

Nederlandse chauffeurs worden in het buitenland ook onderworpen aan zulke controles. Het is goed als Nederland hetzelfde gaat doen,’ aldus TLN.

Cabotage

Vanaf vandaag kunnen die chauffeurs boetes tot duizenden euro’s krijgen door een aanpassing van de Wet Wegvervoer Goederen.

Buitenlandse truckers mogen maximaal drie ritten binnen de grenzen van een ander EU-land rijden (cabotageritten). Daarna moeten ze weer de grens over. Maar tot vandaag waren de mogelijkheden om die Europese regels te handhaven, beperkt.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.