economie

Klanten Nuon jarenlang misleid over Natuurstroom

Door Shari Deira - 28 augustus 2013

Nuon heeft 200.000 particuliere klanten en honderden bedrijven de afgelopen tien jaar onjuist voorgelicht over Natuurstroom. Klanten dachten dat de toeslag die zij moesten betalen, werd geïnvesteerd in nieuwe duurzame energieprojecten, maar dat was niet het geval.

De energieleverancier ontkende in eerste instantie dat klanten waren misleid, maar inmiddels erkent het bedrijf de fout, meldt Het Financieele Dagblad woensdag.

Koppeling

In 2002 waren er ruim 217.000 huishoudens en bijna 500 bedrijven Natuurstroom-klant bij Nuon. Voor de opwekking van dit soort stroom wordt alleen gebruikgemaakt van zon, wind en water.

Gebruikers moeten een extra toeslag betalen die voor een particulier kan oplopen tot 60 euro per jaar. Deze meerprijs zou worden gebruikt voor de bouw van nieuwe duurzame energieprojecten, maar na 2002 is deze ‘koppeling’ losgelaten. Klanten zijn hierover niet geïnformeerd.

Benaderen

Nuon gaat klanten die tussen 1996 en 2002 een contract hadden ‘actief benaderen’. ‘Op dit moment werken we uit hoe we dit zorgvuldig gaan doen,’ zegt een woordvoerder. Volgens Nuon zijn de klanten ‘onvoldoende geïnformeerd’.

Uit berekeningen van de krant blijkt dat als klanten hun geld terug eisen, Nuon dit tussen de 70 en 100 miljoen euro kan gaan kosten. Het aantal Natuurstroom-klanten is inmiddels teruggelopen tot 130.000.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.