economie

Opleving Nederlandse scheepsbouw door megaorder

Door Tom Reijner - 09 augustus 2013

Een van de grootste scheepsbouwers van het land, IHC Merwede uit Sliedrecht, heeft een opdracht van ruim 1 miljard euro uit Brazilië binnengehaald. Het gaat om zes schepen voor de ontwikkeling van olievelden voor de kust van Brazilië.

Dat betekent een impuls voor de werkgelegenheid in de scheepsbouw. Tot en met 2016 kunnen elk jaar duizend tot vijftienhonderd mensen extra aan het werk in de Drechtstedenregio, waar Sliedrecht toe behoort. Dat schrijft De Telegraaf vrijdag.

Subsidie

De miljardenorder komt na tientallen jaren van neergang en stagnatie in de scheepsbouw. In de jaren tachtig sloten grote werven als de Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij (NDSM) uit Amsterdam hun deuren.

Tegen de concurrentie van lagelonenlanden konden Nederlandse bedrijven niet meer op. Overheidssubsidies veranderden daar niets aan.

Baggerschepen

‘Gewone’ zeeschepen werden vanaf de jaren tachtig door Aziatische scheepsbouwers gebouwd. De Nederlandse bouwers die de malaise goed doorstonden, specialiseerden zich vooral in baggerschepen. Baggeren is het uitdiepen van de vaargeul door het verwijderen van overtollig sediment van de bodem.

Buitenlandse afnemers kiezen in de economische crisis steeds meer voor het kundige en betrouwbare IHC Merwede. Bovendien heeft IHC Merwede veel ervaring. De bouw van baggerschepen door het Nederlandse bedrijf gaat terug tot de zeventiende eeuw.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.