economie

Peter de Mönnink nieuwe topman Sanoma Media Nederland

Door Shari Deira - 27 september 2013

Peter de Mönnink volgt op 1 januari Dick Molman op als CEO bij Sanoma Media Nederland. De Mönnink wordt bij Sanoma verantwoordelijk voor de ‘transformatiestrategie richting een duurzaam en succesvol multimediaal mediaportfolio’.

De Mönnink (50) is momenteel CEO van Reed Business International, Reed Construction (VS/Canada) en Reed Business Nederland, de uitgever van onder meer weekblad Elsevier.

Kans

De Mönnink werkte sinds 1988 bij het bedrijf. Hij zegt dat hij terugkijkt op ‘heel veel mooie en inspirerende jaren’. De CEO is blij dat hij de kans krijgt om het grootste mediabedrijf van Nederland te mogen leiden.

Sinds de overname van SBS Broadcasting is Sanoma in Nederland het grootste mediabedrijf. ‘Onze volgende stap is om het portfolio te transformeren zodat het geheel groter wordt dan de delen,’ zegt De Mönnink.

Omzet

Sanoma is onder meer het moederbedrijf van nieuwssite nu.nl en tijdschriften als Libelle en Donald Duck en heeft ruim 1.600 medewerkers. Het concern kampt in Nederland met de slechte advertentiemarkt en een krimpende omzet.

Het bedrijf moest aan het begin van het jaar honderden miljoenen euro’s afschrijven op SBS. Sanoma zou bezig zijn met de voorbereiding van een grote reorganisatie, waarbij een aantal bladentitels zou verdwijnen.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.