economie

ING: geschrokken klanten zijn geld toch niet kwijt

Door Anna Vossers - 26 februari 2014

De meeste ING-klanten die dachten dat zij tijdens een storing van dinsdag bedragen dubbel hadden overgemaakt, kunnen opgelucht ademhalen. ING heeft 2.500 reserveringen verwijderd, die ten onrechte deden vermoeden dat klanten hun geld kwijt waren.

Vanaf woensdagochtend 10:30 uur laat ING weer de juiste saldi en afschrijvingen zijn, laat een ING-woordvoerder weten aan Elsevier.nl. Er zijn uiteindelijk geen dubbele overboekingen door ING gedaan.

Verkeerde weergave bedragen

Vanochtend ontstond verwarring over de dubbele afschrijvingen. Klanten van de bank ING die tijdens de storing van dinsdag per ongeluk bedragen meerdere keren hebben overgemaakt, moeten zelf contact opnemen met de ontvangers om het geld terug te vragen. ING kan niet bepalen of bedragen per ongeluk of expres meermaals zijn overgemaakt, schreef De Telegraaf.

Het regende klachten via Twitter van gedupeerde klanten. Volgens ING kwam dat omdat de app en website reserveringen weergaven, die niet zijn uitgevoerd.

Storing

Door een technische storing, waarvan de oorzaak nog wordt onderzocht, was internetbankieren voor ING-klanten via de website, via de ING-app en via betaaltoepassing iDeal, dinsdag tussen half elf in de ochtend en vier uur in de middag bijna onmogelijk.

Toch leken overschrijvingen via de app, ondanks een foutmelding, in veel gevallen wel te werken. Klanten kregen weliswaar een foutmelding te zien met de tekst ‘niet gelukt, probeer het later opnieuw’, maar later leken de bedragen wel te zijn afgeschreven.

Volg Anna Vossers op Twitter

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.