economie

Ondernemers geven via foundations miljarden euro’s weg

Door Ron Kosterman - 06 februari 2014

Steeds vaker richten (oud-)ondernemers en familiebedrijven eigen foundations op. Soms doen ze dat omdat ze bang zijn dat er bij goededoelenorganisaties geld aan de strijkstok blijft hangen, maar meestal omdat ze de regie graag in handen houden

Zomaar, of alleen maar, geld geven aan goede doelen trekt deze ondernemers en familiebedrijven niet. Ze geven zeer gul – jaarlijks in elk geval 2,4 tot 3,2 miljard euro – maar doen dat uiterst zakelijk. Regelmatig zet het bedrijf de foundation in om personeel te binden, blijkt uit een rondgang die Elsevier maakte in de charitatieve sector.

Eigen geld

Ook grote beursgenoteerde bedrijven hebben allemaal foundations, maar het verschil is dat ondernemers en families die met hun eigen geld financieren. Ze nemen, zoals ze zelf zeggen, hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Ze verlenen ontwikkelingshulp, ondersteunen medisch onderzoek, stimuleren kunst en cultuur. ‘Als het jou goed gaat, wil je dat het anderen ook goed gaat,’ vertelt Ronald Goedmakers, topman van Vebego, een groot familiebedrijf met een eigen foundation.

Strategie

Volgens hun belangenvereniging FIN zit er zeker 60 tot 80 miljard euro aan vermogen in die fondsen. Die worden uiterst zakelijk gerund – met eigen directies en toezichthouders. Ze hebben een duidelijke strategie en wijken daar niet van af. ‘Het moet wel werken,’ zegt Rob Defares van effectenhuis IMC en de IMC Foundation.

De fondsen vormen een haast onzichtbare elite. Anders dan in de Verenigde Staten, waar filantropen als Microsoft-oprichter Bill Gates volop de publiciteit zoeken, koesteren de meesten hier de anonimiteit.

Ze geven, en daarmee basta. De familie Brenninkmeijer van modeketen C&A is volgens ingewijden de gulste gever van Nederland, maar hoeveel de familie geeft, is niet bekend.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.