economie

Akkoord over schoonmaak-cao: 6,6 procent meer loon in 3 jaar

Door Servaas van der Laan - 27 mei 2014

Na tien weken staken hebben de vakbonden en werkgeversorganisatie OSB dinsdag een akkoord bereikt over nieuwe arbeidsvoorwaarden voor de schoonmaaksector. De schoonmakers krijgen er over drie jaar 6 procent meer loon bij en zien hun eindejaarsuitkering stijgen met 0,2 procent.

Daarmee komt er een einde aan een impasse die weken duurde in de schoonmaaksector.

Vieze treinen

Vooral treinreizigers kregen te maken met de stakingen doordat zij vieze treinen van de NS aantroffen. De vervoerdersorganisatie verwacht dat de problemen deze week weer verholpen zullen zijn.

De partijen hebben afgesproken dat de lonen de komende drie jaar jaarlijks met 2 procent en de eindejaarsuitkering met 0,2 procent omhoog gaan. Dat komt bij elkaar neer op 6,6 procent.

Het akkoord voorziet ook in de afschaffing van de twee wachtdagen bij ziekte. Dat gebeurt in twee stappen, per 1 januari 2015 en 1 januari 2016. Nu zijn de eerste twee ziektedagen nog voor eigen rekening van de werknemer die zich ziek meldt. De wachtdagen en de loonsverbetering vormden tot nu toe het grootste struikelblok.

Fair compromis

Werkgeversvoorzitter Hans Simons spreekt van een ‘fair compromis’. Volgens Simons komt er nu eindelijk ‘rust in de tent’. Maar de werkgeversvoorzitter spreekt niet namens alle schoonmaakbedrijven.

De stakende schoonmakers waren vooral te vinden bij de grote schoonmaakbedrijven en op de aanbestedingen van de overheid en semioverheid. De werknemers bij de middelgrote schoonmaakbedrijven zijn over het algemeen tevreden.

In paniek

Chester Both, mede-eigenaar van een middelgroot schoonmaakbedrijf in Zuid-Holland, zegt de stakende schoonmakers te begrijpen: ‘Als iemand bij Schiphol al vijf jaar lang vijftig toiletten per dag schoonmaakt binnen acht uur en opeens onder druk van Schiphol vijfenzeventig toiletten moet doen in dezelfde tijd, dan raakt die beste man of vrouw natuurlijk in paniek en overwerkt.’

Bij middelgrote schoonmaakbedrijven speelt dit probleem volgens Both veel minder. ‘Bij mij werkt een vrouw al twaalf jaar, drie keer per week, twee en een half uur bij dezelfde klant. Die geeft in januari haar vakantie door en is gemiddeld drie dagen ziek. Die vrouw hoor je nooit klagen. Die stuurt ons een kerstkaart,’ zegt hij.

MKB’ers moeten bloeden

Volgens de schoonmaakondernemer is het zuur dat deze loonsverhoging weer op het bordje van de MKB’ers terechtkomt. ‘Ik gun medewerkers echt alles. Wat mij betreft 10 procent loonsverhoging. Maar deze verhoging is simpelweg door de economische situatie niet te verleggen naar de klanten. Hierdoor komt dit dus voor 100 procent op de schouders van de werkgever te rusten.’

Volgens Both is dat uiteindelijk ook voor de schoonmakers weer nadelig. ‘Medewerkers hebben er niets aan als hun werkgever financieel ongezond wordt. Sterker nog, de prijzen zijn al zo laag dat deze verhoging de medewerkers hun baan kan kosten’.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.