economie

Na twee goede jaren lijdt HEMA in 2013 een miljoenenverlies

Door Tom Reijner - 07 mei 2014

HEMA heeft last van de lage consumentenbestedingen en de moeilijke marktomstandigheden. Vorig jaar leed de warenhuisketen een verlies van 16,4 miljoen euro.

Ook de omzet ging het afgelopen jaar met ruim 5 procent omlaag tot 1,1 miljard euro, blijkt woensdag uit het jaarverslag van het van oorsprong Amsterdamse bedrijf. In 2011 en 2012 maakte de HEMA nog winst.

Ambitie

De verkoop in Nederland blijft achter, mede vanwege het lage consumentenvertrouwen en omdat steeds minder mensen winkels in de binnensteden bezoeken, schrijft topman Ronald van Zetten aan zijn werknemers.

In Frankrijk, waar de HEMA de afgelopen jaren een aantal winkels heeft geopend, zijn de resultaten juist beter dan het jaar ervoor. Eind vorig jaar had HEMA 666 winkels, waarvan 138 in het buitenland.

Rookworst

De meeste buitenlandse winkels (96) zijn in België. Het bedrijf heeft de ambitie om verder uit te breiden in het buitenland, omdat het vermoedt dat het daar winst kan behalen.

Zo opende HEMA in april een winkel in de Spaanse hoofdstad Madrid, overigens zonder de in Nederland populaire rookworst. De Spanjaarden kunnen wel kennismaken met Jip en Janneke-producten en stroopwafels kopen.

Omstandigheden

De HEMA blijft dus uitbreiden, maar kondigde in februari aan dat het in Nederland 65 banen gaat schrappen, omdat de marktomstandigheden hier aanhoudend slecht blijven.

De banen verdwijnen op het hoofdkantoor in Amsterdam, bij de bakkerijen en in het distributiecentrum. De verwachting is dat het marktbeeld de komende tijd wel iets verbetert. Volgens de HEMA is er ook winst te boeken op verkoop via internet.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.