economie

Elsevier Uw geld: honderden euro’s terug bij vertraging vlucht

Door Wouter van Noort - 23 juni 2014

Bij vertraging kunnen passagiers vaak honderden euro’s terugvragen, ook als luchtvaartmaatschappijen beweren dat u geen recht hebt op een vergoeding. Maar het kost wel veel moeite om die ook echt te krijgen.

Bij vluchten van of naar Europese luchthavens kunnen vergoedingen oplopen tot 600 euro per persoon. Dat is al enkele jaren het geval, maar die vergoeding geldt dankzij recente gerechtelijke uitspraken voor steeds meer vluchten.

Sneeuw

Europese en Nederlandse rechters zorgen voor een steeds nauwere definitie van het begrip ‘buitengewone omstandigheden’. Als daarvan sprake is, hoeven maatschappijen namelijk niets te vergoeden.

Dat is het geval bij extreme sneeuw, bij storm, of in geval van een staking. Veel technische mankementen worden door rechters bijvoorbeeld niet tot die uitzondering gerekend. Eerder dit jaar besloot het Europese Hof van Justitie ook dat extra vertraging die ontstaat door het missen van een overstapvlucht, gewoon moet worden gecompenseerd.

Verzoeken

Vliegtuigmaatschappijen proberen op alle mogelijke manieren passagiers af te remmen bij hun verzoeken om compensatie. Grondpersoneel beweert tegenover passagiers vaak ten onrechte dat ze geen compensatie kunnen krijgen.

Sommige luchtvaartmaatschappijen reageren notoir traag op compensatieverzoeken en zetten in hun reacties passagiers vaak op het verkeerde been. Vooral het Italiaanse Alitalia staat op webfora bekend om zijn extreem trage reacties en misleidende antwoorden op verzoeken.

De maatschappijen traineren de boel omdat de compensatie in sommige gevallen hoger is dan de ticketprijs die passagiers hebben betaald. Begrijpelijk misschien, maar correct is het niet.

Klacht

U kunt de compensatie opeisen door een brief te sturen naar de maatschappij waarmee u vloog. Een handige voorbeeldbrief vindt u op de overheidswebsite voor consumenten, www.consuwijzer.nl, met de zoekwoorden ‘voorbeeldbrief’ en ‘vertraging’.

Als u een onbevredigende reactie krijgt, kunt u een klacht indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Die toezichthouder heeft daarvoor een standaardklachtenformulier op zijn website www.ilent.nl staan. Het is voor het indienen van de klacht wel belangrijk om alle vluchtpapieren, zoals boekingsbevestigingen en instapkaarten, te bewaren.

Voor wie geen zin heeft in al dat getouwtrek met luchtvaartmaatschappijen, zijn er ook allerlei bedrijfjes die in ruil voor een deel van de vergoeding achter de claim aangaan.

Zij nemen de klager het meeste werk uit handen en verzorgen al het papierwerk. De bekendste, met redelijk veel tevreden klanten, is EUclaim. Om meer kans te maken op een vergoeding, moet u wel eerst zelf hebben geprobeerd om er met de maatschappij uit te komen.

Dit artikel verscheen op 21 september 2013 in weekblad Elsevier

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.