economie

Elsevier Uw geld: waarom beperkt ABN AMRO het productaanbod?

Door Michiel Pekelharing - 19 juni 2014

Door beursgangen, fondslanceringen en de ontwikkeling van nieuwe gestructureerde producten is de keuze bij banken en brokers in de loop der tijd enorm gegroeid. ABN AMRO heeft bijvoorbeeld meer dan 50.000 beleggingsinstrumenten in het assortiment. Dat aanbod wordt nu scherp tegen het licht gehouden.

De productrationalisatie is voor een deel ingegeven door kostenoverwegingen. De bank betaalt vaste kosten voor het opnemen van een aandeel, obligatie, fonds of ander product in het assortiment. Omdat in sommige producten maar door één of enkele klanten belegd wordt, staan die uitgaven soms niet in verhouding tot de kosten die aan deze klanten worden berekend.

Om te voorkomen dat die kosten terugverdiend moeten worden via hoge prijzen voor alle klanten, kiest ABN AMRO ervoor om bepaalde producten uit het assortiment te halen. Daarnaast speelt mee dat de bank klanten wil behoeden voor beleggingen in kleine, speculatieve fondsen die vaak een grote kans op verlies hebben.

In de praktijk komt het erop neer dat het straks niet langer mogelijk is om te handelen op de aandelenmarkten in onder meer China, Israël, Rusland, Thailand en Zuid-Afrika. Ook beurzen zoals Alternext en het Amerikaanse Nasdaq Over-the-counter Bulletin Board worden uit het aanbod genomen.

In het obligatiesegment kan alleen nog worden belegd in de categorie ‘Investment Grade’ en in door de Nederlandse overheid uitgegeven leningen, waarbij de precieze selectie wordt ingevuld door het ABN AMRO Expert Center. Veruit het grootste gedeelte van de beleggingsinstrumenten die uit het aanbod worden verwijderd, kan nog wel in portefeuille worden aangehouden.

Het is alleen niet meer mogelijk om de positie uit te breiden. Enkele producten verdwijnen volledig uit het assortiment en deze moeten verkocht worden. De bank heeft deze mogelijkheid opgenomen in de beleggingsvoorwaarden. Een uitleg van de productrationalisatie en een volledig overzicht van de veranderingen staat op de website van ABN AMRO.

Uiteindelijk streeft de bank naar een assortiment met circa 25.000 producten. Beleggers die behoefte hebben aan een groter aanbod kunnen ervoor kiezen om over te stappen naar een gespecialiseerde broker met een zeer breed handelsplatform (DeGiro, Saxo en TradersOnly kunnen afhankelijk van de beleggingsstijl een goede keuze zijn) of naar een internationale partij zoals Interactive Brokers.

Dit artikel verscheen eerder in Beleggers Belangen.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.