economie

Omzet detailhandel stijgt sterk door internet- en paasaankopen

Door Anne-Marie Spermon - 13 juni 2014

Met een groei in april van 3,4 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar zet de omzetstijging van de Nederlandse winkeliers door. Doordat consumenten meer geld uitgaven aan elektronica en in supermarkten is dit zelfs de grootste stijging sinds november 2010.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek, dat vrijdag de cijfers publiceerde, kruipt daarmee de detailhandel langzaam maar gestaag omhoog uit de economische crisis.

Internet

Het is al de vierde maand op rij dat de omzet van non-food winkels hoger is dan de overeenkomstige maand in 2013. Dat is de langste periode van groei in zes jaar.

Vooral elektronicazaken en internetwinkels deden goede zaken. Veel webwinkels breidden hun assortiment uit en consumenten kochten in april 13 procent meer op het web dan in het voorgaande jaar.

Ondanks de herstellende huizenmarkt merken woonwinkels nog niets van de algemene omzetgroei: al 2,5 jaar kampt deze branche met dalende verkopen.

Pasen

De goede aprilcijfers zijn enigszins vertekend door de gunstige datum van Pasen dit jaar.

Omdat het paasfeest dit jaar laat viel, verkochten supermarkten en speciaalzaken veel feestartikelen in april. Vorig jaar deden consumenten hun aankopen voor Pasen al in maart.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.